اصول طراحی منو برای فست فود : منو ی فست فود در واقع یکی از ابزارهای بازاریابی فست فود است. اصول طراحی منو از کارهایی که در فست فود به تخصص ویژهای نیاز دارد و انجام صحیح و اصولی آن باعث فروش بیشتر میشود. نکته جالب اینجاست که این اصول حتی در بزرگترین فست فودهای دنیا نیز رعایت میشود تا منو به صورت اصولی طراحی شود و به جذب مشتری بیشتر کمک کند. در این مطالب قصد داریم تا شما با اصول طراحی منو برای فست فود آشنا کنیم . با ما همراه باشید.
اصول طراحی منو از کجا شروع و چه زمانی وارد صنعت غذا شد؟
در سال ۱۹۷۰ میلادی، مفهوم اصول طراحی منو توسط گروه مشاورین بوستون ابداع شد و یک دهه بعد توسط دونالد اسمیت از دانشگاه ایالتی میشیگان وارد صنعت غذا شد و به طور گسترده برای طراحی منو استفاده شد. کاربرد مهندسی منو فقط مختص طراحی منو برای فست فود نیست و میتواند برای هر صنعتی که یک لیست از محصولات یا خدمات ارائهشده را برای انتخاب مصرفکنندگان به آنها نشان میدهند، استفاده شود.
چرا طراحی منو ی فست فود اهمیت دارد؟
طراحی منو بایستی به صورتی باشد. که باعث تشویق مشتری به خرید اقلامی از منو شود. زیرا در منوی ما یک سری از غذاها وجود دارند که برای ما سود بیشتری دارند. زیرا این نوع از غذها هزینه کمتری دارند و یا به زمان کمتری برای آمادهسازی و سرو نیاز دارند. بنابراین طراحی منو توسط ما باید به شکلی باشد که این نوع از غذاها، مشتری را بیشتر به سوی خود جذب کنند.
به طور میانگین، از زمانی که مشتری منو را در دست میگیرد تا زمانی که سفارش میدهد، حدود ۹۰ الی ۱۱۰ ثانیه فرصت دارد. به همین دلیل شما باید در طراحی منو بسیار خوب و خلاقانه عمل کنید و کاری کنید که مشتری بهترین انتخاب را انجام دهد و در صورتی که انتخاب مشتری با آنچه که در ذهن شما است مطابقت نداشته باشد، فست فود شما متضرر میشود نه مشتری؛ زیرا اگر مشتری در ۱۱۰ ثانیه نتواند غذایی که واقعا دوست دارد را انتخاب کند، انتخاب اشتباهی انجام میدهد و در نهایت غذایی که سفارش داده را دوست نخواهد داشت و در نتیجه شروع به ایراد گرفتن از غذا میکنند. و ممکن است دیگر به فست فود شما نیاید.
مشتریها عموما به چهار دسته کلی تقسیم میشوند که دانستن این دستهبندی به شما در طراحی منو به بهترین شکل ممکن، کمک میکند.
- دسته اول افرادی هستند که فقط اسم غذا و قیمت آن را میبینند.
- دسته دوم افرادی هستند که زیاد سوال میپرسند و میخواهند بدانند چه نوع موادی در پخت غذا استفاده شده است و به توضیحات منو بسنده نمیکنند.
- دسته سوم عدهای هستند که با توجه به توصیه دوستان خود یا افراد خانواده به فست فود شما آمدهاند و غذای توصیهشده را سفارش میدهند.
- دسته آخر افرادی هستند که غذاهای مرسوم همیشگی به سلیقه خودشان که همیشه آن را میل کردهاند سفارش میدهند یا غذاهای مرسوم منوی فست فود شما را سفارش می دهند؛ مثل پیتزای مخصوص، چلو کباب کوبیده، چلو جوجه کباب و از این نوع غذاها.
طراحی منو از نظر روانشناسی باید بر روی ادراک، توجه و احساس مشتری تاثیر بگذارد. منوی رستوان باید با نام تجاری و برند شما همخوانی داشته باشد، نوع دکور، نوع کانسپت، نوع غذا و محدوده قیمتی همگی باید با هم همخوانی داشته باشند.
از مهمترین موارد در اصول طراحی منو فست فود چیست؟
مدیریت حسابداری : تجزیه و تحلیل حاشیه سود یک محصول، نحوه محاسبه سود و قیمت تمامشده یک غذا
محبوبیت غذاها، بازاریابی و قیمتگذاری : نحوه قیمت گذاری یک محصول و جانمایی اعداد قیمتگذاریشده
طراحی گرافیکی : طراحی و تایپوگرافی و جانمایی نوشتهها به صورتی که به شکل ناخودآگاه مشتری را درگیر کند که درج این موارد در منو اصول خاص خود را دارد.
مدیریت حسابداری
در حسابداری مدیریتی ابتدا باید بهای تمامشده غذا محاسبه شود و معیار، هزینه غذا و در نهایت سود ناخالص است که البته در کشورهایی که ثبات اقتصادی وجود دارد، باید این کار تقریبا هر ۴۵ روز یکبار انجام شود که مسایل مالی فست فود از محدوده مدیریت خارج نشود.
در طراحی منو دقت شود که اقلام منو با کمترین هزینه تولید شود، یعنی بهای تمام شده مواد غذایی تا جایی که امکان دارد پایین باشد. این مورد به این معنا نیست که از کیفیت مواد کسر شود و اقلام بی کیفیت خریداری شوند، بلکه با مدیریت صحیح که در ادامه این مطلب و در مقالات بعدی سایت در مورد آن صحبت شده است، امکان تهیه مواد با کمترین قیمت و کیفیت مناسب وجود خواهد داشت.
نحوه محاسبه هزینه غذای فست فود چگونه است؟
با محاسبه هزینه یک پرس غذا به مقدار سود ناخالص میرسیم. شما باید در فست فود قیمت تمام شده تمامی اقلام منو را بدست آورید، زیرا طراحی منو به شدت به سطح سودآوری هر آیتمی که در منو درج شده است، بستگی دارد. شخصی که ظراحی منو را انجام میدهد باید با هزینههای خرید به طور مستقیم آشنا باشد تا بتواند به راحتی قیمت تمامشده یک محصول را مشخص کند.
در محاسبه قیمت غذا، هزینههای حمل، حقوق پرسنل، بیمه، دارایی و حتی هزینه پرت یا دور ریز و هزینههایی از این دست هم در محاسبه بهای تمامشده یک پرس غذا لحاظ نمیشوند و فقط هزینه مواد غذایی که به صورت مستقیم در پخت آن غذا هستند، محاسبه میشود.
محبوبیت غذاها، بازاریابی و قیمتگذاری
دستهبندی و محبوبیت غذاها در منوی فست فود به چه صورت است؟
بسته به نوع فست فودی که دارید، برای طراحی منو باید منوی خود را به سرفصلها و بخشهای مختلف تقسیم کنید.
غذاهای منوی شما به چهار دسته تقسیم می شوند.
- دسته اول: غذاهای با سود بالا و محبوبیت بالا
- دسته دوم: غذاهای با سود کم و محبوبیت بالا
- دسته سوم: غذاهای با سود بالا و محبوبیت کم
- دسته چهارم: غذاهای با سود کم و محبوبیت کم
دسته اول : این غذاها را میبایست برجسته کرد، طوری که بیشتر دیده شوند و مشتری بیشتر آنها را سفارش دهد.
دسته دوم : باید برنامهای داشته باشیم که این نوع از غذاها سوددهی بیشتری داشته باشند، بعضی اوقات با پایینآوردن قیمت میتوان فروش بیشتری داشت که باعث میشود سود بیشتری هم داشته باشیم. درسته، تعداد بیشتری میفروشیم و کمی زحمت بیشتری به مجموعه وارد میشود، اما سود هم بیشتر میشود.
دسته سوم : وقتی که محبوبیت پایین است، باید طعم و کیفیت غذا مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نواقصی وجود دارد، برطرف شود.
دسته چهارم: این که این غذاها را حذف کنیم یک گزینه است، اما نمیتوان همه را حذف کرد و وجود برخی از غذاها در منو لازم است. پس بهتر است سعی کنیم کیفیت این غذاها را ارتقا دهیم. البته بعضی اوقات باید با صراحت این دسته غذاها را حذف کرد. اگر غذایی در این دسته دارید که ممکن است گاهی اوقات توسط شخصی سفارش داده شود ولی تمایلی به ارائه ندارد، بهتر است منو را طوری طراحی کنید که این غذا زیاد به چشم نیاید.
محاسبه درصد محبوبیت غذاها چه تاثیری دارد؟
محاسبه درصد محبوبیت هر غذا به ما کمک میکند که بدانیم یک غذا در یک دوره زمانی مشخص، مثلا در طی دو ماه چند بار سفارش داده شده است. این اطلاعات به ما کمک میکند که تصمیم بگیریم جایگاه این غذا در منو ثابت بماند یا خیر؟
قیمت گذاری و بازاریابی غذاها در منوی فست فود بایستی به نحو صحیح انجام گیرد.
یکی از مهمترین مسائلی که باعث میشود مشتری غذایی را انتخاب کند، قیمت آن است و این شما هستید که مشتری را هدایت میکنید تا غذایی با سود بالا را انتخاب کند. نکات مهمی وجود دارد که باعث میشود قیمتگذاری موفقی داشته باشید. وجود قیمت غذا به صورت اعدادی که به عدد ۹ ختم میشوند، نشانه اهمیت قیمت برای شما است و نوعی نشانه منفی برای مشتری ارسال میکند.
چنین اعدادی، این نشانه را به مشتری میدهند که ما به شما به شکل یک ابزار پولسازی نگاه میکنیم و اولویت اصلی ما قیمت است و ممکن است تهیه غذای با کیفیت در اولویت بعدی قرار داشته باشد. به عنوان مثال، درج قیمت ۱۷۹۰۰ تومان نادرست است و درج قیمت ۱۸۰۰۰ تومان خیلی بهتر است.
وقتی شما از علامت ریال استفاده میکنید، این احساس به مشتری القا میشود که پول زیادی خرج میکند، پس با حذف ریال و تبدیل آن به تومان، کمبودن قیمت را نشان دهید. همچنین سعی کنید که از درج واحد قیمت در منو خودداری کنید و عبارت تومان یا ریال را هم در منو ننویسید.
وقتی قیمت را مقابل نام غذا میگذارید باعث میشود تمرکز مشتری از نام و نوع غذا به سمت قیمت منحرف شود. بهتر است بعد از نوشتن اسم غذا و شرایط آن، قیمت به صورت جدا و اندکی جلوتر نوشته شود. دقت کنید نباید همه قیمتها به صورت ستونی و زیر هم نوشته شوند، زیرا باعث میشود مشتری ارزانترین قیمت را انتخاب کند. اگر مشتری بعد از توضیحات هر غذا قیمت را ببیند و شرایط غذا مورد دلخواهش باشد، قیمت زیاد به چشمش نمی آید.
توضیحات منوی فست فود شامل موارد زیر است:
۱) نام غذا
۲) مواد تشکیلدهنده
۳) قیمت غذا
طراحی گرافیکی منوی فست فود
در این بخش از مطلب نکاتی در مورد طراحی گرافیکی منو خدمت شما ارائه میشوند. طراحی گرافیکی منو یکی از اجزای اصلی طراحی منو برای رستوران شما است.
استفاده از عکس
در طراحی منو فست فود استفاده از یک عکس توصیه می شود. استفاده زیاد از عکس در طراحی گرافیکی منوهای رستورانها با قیمت بالا و لوکس توصیه نمیشود. استفاده تنها از یک عکس فروش را تا ۳۰ درصد افزایش میدهد. وقتی برای معرفی غذا از عکس استفاده میکنید، مشتری دیگر منو را نمیخواند و ممکن است با توجه به عکس آن غذا را بخرد و پس از خوردن از آن غذا خوشش نیاید.
استفاده از رنگ
مردم ناخودآگاه و با توجه به مشخصات روانشناسی هر رنگ، با احساس مشخصی نسبت به آن رنگ مواجه میشوند و پاسخ احساسی متفاوتی به هر رنگی دارند. هر رنگی برای هر کانسپت و نوعی غذای خاص است. درست است رنگهای قرمز، نارنجی و زرد جلب توجه میکنند، اما برای هر منویی مناسب نیستند.
برای طراحی منوی غذاهای کودکان از رنگهای شادتر استفاده میشود.
منوی بوفه و منوی غذای اصلی یا منوی روز تعطیل، هر یک رنگآمیزی و طراحی مخصوص به خود را دارند. به نوع و سایز فونت دقت ویژهای داشته باشید. بیش از حد کوچک و بزرگبودن انتخاب مشتری را سخت میکند. اندازه فونت نباید زیاد کوچک یا بزرگ باشد و شما باید به رنگ زمینه منو دقت داشته باشید تا مطابق با زمینه کاری و کانسپت رستوران شما باشد.
فرم طراحی منو ی فست فود چگونه است؟
استفاده از فرم مهندسی منو باعث میشود که شما به راحتی تصمیم بگیرید کدام غذاها در منو ثابت بماند و کدام حذف شود.
مثال: این اطلاعات را میبایست محاسبه کرده و در جدول (فرم مهندسی منو) قرار دهید.
تعداد غذای فروخته شده – درصد محبوبیت – بهای تمامشده یک پرس غذا – قیمت فروش- سود ناخالص- جمع هزینه – جمع درآمد – دستهبندی سود- دستهبندی محبوبیت
نام غذا | تعداد فروختهشده | ٪محبوبیت | هزینه غذا | قیمت فروش | سود | جمع هزینه | جمع درآمد | دسته بندی سود | دسته بندی محبوبیت |
نکات مهم که در طراحی منوی فست فود بایستی به آن توجه شود:
۱- در طراحی منو فست فود در کنار قیمتگذاری های فست فود، پیشنهادهای دو آیتمی را به مشتریان ارائه کنید.
با این روش میزان فروش فست فود شما، خیلی بیشتر میشود. منو را طوری طراحی کنید که غذاهای پیشنهادی شما پرسود باشند. اگر آنها را در جای درست قرار دهید، از غذاهای محبوب کنونی منوی فست فود شما، بیشتر به فروش میرسند. معمولا مشتریان از گارسون این سوال را میپرسند که غذاهای پیشنهادی شما کدام است. در این شرایط، اگر گارسون بخواهد برای تمام مشتریان توضیح ارائه بدهد، نمیتواند سرویس خوبی به مهمانان بدهد.
پس به این منظور در کنار آیتمهای پیشنهادی یک ستاره کوچک بگذارید که در صورت سوال مهمان، گارسون فقط بگوید کنار غذاهای پیشنهادی ما ستاره دارد. البته مشتری دوست دارد که سفارش را خودش انتخاب کند و شاید به وجود ستاره بیتوجهی کند، پس اگر امکان داشت به توصیف غذای پیشنهادی خود بپردازید. در این صورت آن غذا برای مشتری تبدیل به یک غذای فریبنده میشود. پس گاهی اوقات به درخواست مشتری، غذاهای پیشنهادی را به او نشان دهید.
۲- مشتری همیشه موارد اول و آخر منو ی فست فود را بیشتر از سایر موارد می بیند. بنابراین غذاهای پر سود فست فود در این دو قسمت اورده می شود.
می توانید دو مورد اول و آخر منوی فست فود یا هر قسمت منو یک یا دو مورد از غذاهایی که سود بیشتری برای شما دارند را با رنگکردن یا استفاده از فونتهای متفاوت یا به صورت برجسته نشان دهید. دقت کنید بیشتر از یک یا دو مورد را برجسته نکنید. به عنوان مثال در دسته پیتزاها یک مورد را که سود بیشتری برای شما دارد، برجسته کنید یا در درون یک کادر قرار دهید که بیشتر دیده شود.
۳-استفاده از غذای انحصاری که فست فودهای رقیب آن غذا را ندارند، موجب می شود که بتوانید آن غذا را با قیمت بالاتری بفروشید.
البته این شرایط تا زمانی برقرار است که رقبای شما آن را کپی نکرده باشند و آن غذا عمومی نشده باشد. هیچ فست فود و به طور کلی هیچ کسب و کاری نمیتواند مزیتهای رقابتی خود را در بلند مدت حفظ کند و باید همیشه خلاقیت و نوآوری داشته باشد. این مساله با همکاری خوب بین مدیر فست فود و سرآشپز میسر میشود.
۴- در زمینه انتخاب غذاهای منو فست فود آن هایی انتخاب شود که مواد اولیه آنها به راحتی تهیه شود.
یکی از نکات دیگر در زمینه انتخاب غذاهای منو این است که غذاهایی انتخاب شوند که مواد اولیه آنها به راحتی تهیه میشود. زیرا دسترسی آسان به مواد اولیه باعث کاهش هزینه طبخ غذا و در نهایت سودآوری بیشتر میشود.
۵- اقلام منو ی فست فود نباید در هر قسمت بیشتر از هفت آیتم باشند.
وقتی تعداد آیتمها زیاد باشد، انتخاب برای مشتری سخت میشود. در این شرایط حتی اگر مشتری به اندازه ۱۰ درصد از غذا خوشش نیاید هم میگوید ای کاش غذای دیگری انتخاب میکردم. برای ایکه تعداد غذاهای منو کم شود، تا جایی که میشود غذاهای کمفروش با سود پائین را از منو حذف کنید. اگر میخواهید غذاهای زیادی در منو داشته باشید، آنها را به صورت غذای روز فقط در روزهای خاص هفته ارائه کنید و زمانی که غذاهای پرطرفدار را پیدا کردید، آنها را به عنوان غذای ثابت در منو قرار دهید.
۶- اگر میخواهید طراحی منو را به شکل اصولی انجام دهید، غذاهای منو را فقط از دیدگاه خود نسنجید.
اگر قصد دارید غذایی را وارد منو کنید و مطمئن نیستید که آن غذا فروش میرود یا خیر، هر روز کمی از آن غذا درست کنید و به عنوان نمونه به میهمانان بدهید. اگر غذا با استقبال روبرو شد، آن را در منو ثابت کنید.
۷- توضیحات خوب در منو ی فست فود مشتری را جذب میکند.
همچنین باعث میشود اقلام بیشتری سفارش داده شود. البته باید توجه کنید که توضیحات طولانی غذا را مرموز نشان میدهد و چون برای مشتری سوال ایجاد میکند، باعث میشود که غذا را سفارش ندهد. همینطور اگر نکتهای نوشته شود که مشتری آن را درک نکند، ممکن است آن غذا را سفارش ندهد.
دقت کنید که این موارد را مخصوصا در مورد غذاهایی از گروه ستارهها رعایت کنید. دقت کنید که توضیحات غذا نباید بیشتر از سه مورد باشد. مورد اول باید ماده اولیه اصلی باشد، مورد دوم نوع طبخ غذا و مورد سوم صفت یا توصیف طعم یا سایر موارد لازم باشد.
راه اندازی فست فود با فست فود شاپ
فست فود شاپ، با همکاری متخصصان و کارشناسان خود در بخش طراحی و راه اندازی آشپزخانه های صنعتی کافی شاپ و فست فود و کافی شاپ و هتل ها، آماده ارائه خدمات و مشاوره به شما می باشد.
این شرکت با تیم فعال و با انگیزه، کسب و کار خود را توسعه داده و قادر به گسترش روابط تجاری خود با شرکت ها و برند های معتبر دنیا می باشند. تهیه لوازم آشپزخانه صنعتی را به ما بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه راه اندازی فست فود با ما تماس بگیرید. یا می توانید به سایت www.fastfoodshop.ir مراجعه نمایید.