چه زمانی پایان نامه تصویب نمی شود؟

یکی از چالش‌ برانگیزترین مراحل تحصیلات تکمیلی، پایان نامه نویسی است. نتیجه ماه‌ها تلاش و تحقیقات به چگونگی نگارش پایان نامه و نحوه ارائه آن بستگی دارد. پایان نامه بایدبا هدف خاصی  انجام و نگارش شود که در راستای پیشرفت دانش ، توسعه علم و یا حل مشکلی باشد. وجود برخی مشکلات در پیان نامه باعث می شود که پایان نامه به تصویب شورای دانشگاه نرسد و نگارش آن به تعویق بیافتد. در سال‌های اخیر موارد بسیاری از نگارش پایان نامه‌های بی محتوا و بی‌تأثیر بر پیشبرد دانش دیده شده که می‌تواند حاکی از وجود مشکلاتی باشد.تصمیم گرفته ایم تا برای حل این موانع و رفع اینگونه مشکلات برای دانشجویان عزیز بیان کنیم که چه زمانی پایان نامه تصویب نمی شود؟ با ما همراه باشید.

مراحل تصویب پایان نامه چگونه می باشد؟

  • مشخص نمودن موضوع پروپوزال بصورت تایپی.
  • طرح در گروه و تصویب پروپوزال بصورت دست نویس. (حداکثر ۳ روز)
  • برگزاری جلسه دفاع از پروپوزال با حضور اساتید راهنما و داوران(فقط برای دانشجویان دکتری) (حداکثر ۱ هفته)
  • ثبت در سامانه iran doc و تایید آن (۱ روز)
  • ارسال صورت جلسه و نامه گروه و تایید iran doc به معاونت آموزشی دانشگاه از طریق اتوماسیون مکاتبات . (حداکثر ۲ روز)
  • تصویب در معاونت آموزشی و ابلاغ حکم صادره به پژوهشکده. (حداکثر ۱۰ روز)

چه زمانی پایان نامه تصویب نمی شود؟

با توجه به موارد تصویب پایان نامه که در قسمت قبل مقاله برای شما ذکر کردیم هر یک از این مراحل به درستی انجام نشود تصویب پایان نامه با مشل روبه رو خواهد شد و در نتیجه پایان نامه تصویب نمی شود.مثلا برخی دانشجویان به مدت زمان در اختیارشان توجه نمی کنند و برنامه ریزی زمانی برای تحویل پروپزال یا نمونه پایان نامه خود ندارند و با کمبود وقت مواجه هستند و در زمان مقرر نمی توانند پروپزال خود را تحویل شورای دانشگاه برای تصویب پایان نامه خود بدهند همین عدم بی توجهی به زمان باعث تصویب نشدن پایان نامه و عقب افتادن نگارش آن می شود. از این رو به همه ی دانشجویان توصیه می شود برنامه زمانی مشخصی داشته باشند و بعد از نگارش و انتخاب موضوع به استاد راهنما خود مراجعه کرده تا اگر نیاز به اصلاح داشت انجام دهند که در آخر دچار سردرگمی و کمبود وقت نشوند. در این قسمت از مقاله به برخی از مشکلات دیگری که باعث تصویب نشدن پایان نامه می شود می پردازیم که شامل موارد زیر می باشد:

چه زمانی پایان نامه تصویب نمی شود؟

انتخاب موضوع نادرست پایان نامه

برخی از موضوعات می‌توانند موجب سردرگمی و یاس دانشجو از ادامه تحقیق شوند و معموا بدون نتیجه رها می‌شوند. دانش آموختگان بسیاری در تحصیلات تکمیلی و دوره دکترا، سال‌ها برای نگارش پایان نامه وقت می‌گذارند و به نتیجه نمی‌رسند و به دلیل انتخاب نادرست موضوع پایان نامه آنها به تصویب نمی رسد.

پایان نامه نویسی و روش تحقیق صحیح

تاثیرگذارترین قسمت در پایان نامه انتخاب روش تحقیق صحیح می‌باشد. عدم آگاهی از این موضوع می‌تواند در مراحل پایان نامه نویسی و نحوه ارائه تاثیر منفی بگذارد. برای مثال به کارگیری روش تحقیق توصیفی در کارشناسی ارشد و دکترا پاسخگوی سؤالات نیست و به طور معمول از روش تحقیق تحلیلی و توصیفی هر دو باهم استفاده می‌شود. انتخاب روش تحقیق ضعیف می‌تواند ارائه پایان نامه را با دشواری مواجه کند.

ضعف در برنامه ریزی و مدیریت تحقیق در نوشتن پایان نامه

زمان بندی نامناسب، عدم برآورد هزینه، عدم تبادل فکری بین استاد و دانشجو و بسیاری موارد دیگر که ناشی از ضعف در برنامه ریزی تحقیقاتی است می‌تواند پایان نامه نویسی را با مشکل مواجه کند.

بی فایده بودن نتیجه تحقیقات

شاید دغدغه بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و علت بی علاقگی به تحقیق، روشن نبودن جایگاه علمی پایان نامه‌هاست. به راستی تعریف مدونی در رابطه با نحوه بهره برداری از تحقیقات پایان نامه‌ای وجود ندارد. متأسفانه پایان نامه‌هایی با اعتبار جهانی در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها بلااستفاده رها شده‌اند.

منابع تحقیقات محدود

برای همه موضوعات منابع تحقیق کافی وجود ندارد. کمبود منابع علمی مکتوب نظیر کتاب‌ها، مجلات تخصصی، اسناد و مدارک می‌تواند مانع بزرگی در پایان نامه نویسی باشد. ترجمه تخصصی برای تحقیق و پژوهش ناکافی است و سازمان‌های ذی‌ربط در رابطه با ارائه اسناد و مدارک راغب به همکاری با دانشجو نیستند. گاهی استفاده ازاسناد اداری برای دانشجو الزامی است و لازم است در این زمینه همکاری‌های لازم انجام شود.به دلیل عدم آگاهی و اطلاع رسانی، جامعه آماری مایل به همکاری با دانشجو نبوده و روند پژوهش به کندی پیش خواهد رفت. برخی از متغیرهای ناخواسته می‌تواند زمان را طولانی کرده و همه برنامه ریزی‌ها را با مشکل مواجه کند. پیشینه تحقیقات اندک و مشکلات مالی نیز مشکلات را دوچندان خواهد کرد.

عدم تایید استاد راهنمای اول

تا زمانيكه استاد راهنمای اول پروپوزال را تاييد نكند، پروپوزال قابليت دريافت و ارسال به شورای پژوهشي و كميته اخلاق دانشگاه را پيدا نمي كند.(دانشجو موظف است ضمن پيگيری، از تاييد پروپوزال خود توسط استاد راهنمايی اول در سامانه پژوهشيار مطمئن شود).

ناقص بودن مدارک دانشجو

دانشجويان برای تصویب پایان نامه خود بايد هرچه سريعتر مدارک خود را به امور پژوهشی دانشگاه خود تحويل دهند تا در نوبت بررسی جلسه شورا قرار گيرد.مهمترين مدارک عبارتند از :
الف) نسخه دستي پروپوزال ارائه شده به گروه به همراه تاييديه گروه

ب) درج اطلاعات پروپوزال در سامانه و تاييد آن توسط استاد راهنما

ج) برگ ثبت موضوع پايان نامه

حال اگر دانشجویی به هر دلیلی نتواند مدارک مورد نیاز را جمع آوری کند و به دلیل بی توجهی در این راستا کوتاهی انجام دهد پایان نامه وی تصویب نمی شود.

بی توجهی به زمان پاسخگویی

دانشجويان بايد در اسرع وقت نسبت به پاسخگويی به سوالات ارسال شده از طرف كميته اخلاق در سامانه و ارائه مدارك لازم اقدام نمايند در غيراينصورت پرونده دانشجو توسط كميته اخلاق بايگانی و لينک تصويب نهايی پروپوزال در سامانه توسط كميته اخلاق باز نخواهد شد و پایان نامه اینگونه دانشجویان به تصویب نمی رسد.

مشاوره انجام پایان نامه ارزان

اگر شما دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری باشید احتمالا نوشتن پایان نامه یکی از دغدغه های شماست. انجام پایان نامه علاوه بر مشکلاتی که برای نگارش ، انتخاب موضوع پایان نامه و نوشتن پروپزال دارد ، جنبه مالی آن نیز یکی از مشکلات دانشجویان است. نگارش پایان نامه از ابتدا تا انتها شامل هزینه هایی است که شاید برخی از دانشجویان توان پرداخت آن را نداشته باشند. بنابراین ما در نگارشگران برتر با استفاده از برترین مشاوران کشور سعی کرده ایم تا هزینه های اضافی را کسر و انجام پایان نامه برای شما ارزان تمام شود. کافیست تا با مشاورین ما تماس بگیرید تا شما در انجام پایان نامه ارزان راهنمایی کنند.