عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی

عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی :با توجه به این نکته که مقادیر زیادی مواد مضر در کیسه های جاروبرقی یافت شده است .یک شیمیدان سوئدی طی تحقیقاتی که برای شناسایی مواد مضر و سمی در منازل داشت به پاکت جاروبرقی رسید که همه افراد در خانه های خود دارند. با تحقیق بر روی این پاکت های جاروبرقی پر شده از آلودگی ها به این نتیجه رسید که علی رغم مقررات ما و محیط زیست هنوز در معرض آلودگی های PFAS هستیم. PFAS یک اصطلاح رایج برای مواد Per-و polyfluoroalkyl است که از ترکیبات ساخته شده توسط انسان است. تحقیقات مدرن نشان داده است که این ترکیبات به راحتی تجزیه نمی شوند و می توانند مضر باشند. این مواد در كبد و خون جمع می شوند و هورمون ها را مختل می كنند و می توانند به كبد آسیب برسانند. اریکسون در یک بیانیه مطبوعاتی می گوید ، آنها بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارند و همچنین سرطان زا هستند. چندین کشور اقداماتی را برای کاهش استفاده از آنها آغاز کرده اند. حال که پاکت جاروبرقی پر شده این همه آلودگی و مضرات دارد تصمیم گرفته ایم در این مقاله به عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:

آلاینده های محیطی در پاکت جاروبرقی

اریکسون در مطالعه خود بر زیر گروه PFAS PAP (استرهای پلی فلوئوروآلکل فسفات) تمرکز کرد. PAP را می توانید در فنجان های یکبار مصرف ، جعبه های پیتزا ، مواد بهداشتی و محصولات پاک کننده و رنگ ها پیدا کنید. این مواد به راحتی تخریب می شوند و مواد پایدار PFAS را تشکیل می دهند. پاکت های های جارو برقی استفاده شده خودش حاوی نمونه هایی با بالاترین مقدار PAP بود که در سوئد یافت. اریکسون می گوید: “وقتی به خانه ام نگاه کردم ، فهمیدم که چیزهای زیادی وجود دارد که می تواند حاوی مواد PFAS باشد.” یکی از همین چیزها پاکت جاروبرقی می باشد.

همچنین به دلیل ذرات گرد و غباری که در پاکت جاروبرقی وجود دارد بسیاری از میکروب ها و باکتری های حساسیت زا در داخل آن هست که می تواند خطر بزرگی برای سلامتی تمامی افراد خانه به ویژه کودکان و افراد سالمند باشند. همچنین افرادی که دارای بیماری هایی مانن آسم وتنگی نفس و مشکلات تنفسی و ریوی هستند بسیار مشکل ساز می باشد.

عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی

عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی

عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی

شاید خیلی شنیده باشید که اگر دستگاه جاروبرقی تان روشن نمی شود پاکت آن را چک کنید و یا اگر خوب کار نمی کند و مکش خوبی ندارد پاکت جاروبرقی را بررسی کنید. بسیاری از افراد هستند که بدون توجه به ظرفیت پاکت جاروبرقی در مدت طولانی از آن استفاده می کنند. حال می خواهیم برایتان توضیح دهیم بی توجهی نسبت به تعویض دیر هنگام جاروبرقی چه عوارضی می تواند برای دستگاه و افراد خانه و چه تاثیری بر نحوه کار و تمیزی جاروبرقی دارد.

  • اگر پاکت جاروبرقی را در مدت زمانی مشخص خالی نکنید باعث رشد عوامل میکروبی می شوید.  گرد و غبار ناشی از پر بودن کیسه، می‌تواند به محیط خانه نفوذ کند و برای افراد خانواده ایجاد آلرژی و حساسیت کند، از این رو تعویض به موقع کیسه جاروبرقی خود را جدی بگیرید.
  • با رعایت نکردن برخی نکات اصولی در حفظ پاکت جاروبرقی و همچنین عدم توجه به مدت پر شدن آن ممکن عواملی باعث خرابی پاکت های جاروبرقی شوند و پاکت جاربوقی پاره شود و ذرات آلودگی به موتور جاروبرقی نفوذ کرده وبا عث نیم سوز شدن یا سوختن دستگاه جاروبرقی شما شود که در این زمان با قیمت های سرسام آور جاروبرقی دچار زیان مالی بالایی می شوید.
  • علاوه بر این که یک جاروبرقی کثیف از قدرت تمیزکردن کمتری برخوردار است و مکش کمی دارد یا کلا مکش خوبی ندارد و سطوح را به درست تمیز نم یکند و ذرات آشغال بر جای خود باقی می مانند.آشغال ها باید فضا داشته باشند تا به کیسه وارد بشوند، واگر قبلا با توده ای از خرده آشغال ها پر شده باشد، دیگر فضایی برای نخالاتی که جاروبرقی به داخل مکش میکند وجود نخواهد داشت و کارایی لازم را ندارد.
  • اگر از جاروبرقی با پاکت پر استفاده شود مکش جاروبرقی کم می شود و دور موتور برای جذب آلودگی بیشتر می شود در نتیجه مکشی انجام نمی شود و باعث فشار بر روی موتور د ستگاه می شود که باعث داغ شدن موتور دستگاه و منجر به سوختگی آن می شود . پس برای حفظ دستگاه جاروبرقی خود یک پاکت جاروبرقی متناسب با دستگاه خود انتخاب کنید و زود به زود آن را تعویض کنید که به موتور دستگاه فشار وارد نشود. با این مباحث به این نتیجه می رسیم که پر بودن پاکت جاروبرقی است که باعث فشار زیادی به موتور می شود.
  • یکی دیگر از عوارض تعویض دیر هنگام پاکت جاروبرقی بوی بدی می باشد که از آن ساطع می شود و به دلیل پر بودن کیسه و انباشته شدن ذرات آشغال و آلودگی می باشد. یک مثال بارز برای این نکته برایتان می گوییم. اگر شما کیسه زباله منزل تلن را چند شب متوالی به بیرون از خانه انتقال ندهید چه اتفاقی رخ می دهد؟ بله بوی نامطبوعی سراسر خانه تان را فرا خواهد گرفت و  سرو کله حشرات موذی پیدا می شود. پاکت جاروبرقی نیز مانند کیسه زباله می باشد. پس در تعویض به هنگام آن کوتاهی و بی توجهی نکنید.

اهمیت تعویض به موقع و خرید پاکت جاروبرقی جدید

شاید برای عده‌ای تمیز کردن جارو برقی از خود فرآیند جارو برقی کشیدن خانه سخت‌تر باشد! با این حال تمیز کردن جاروبرقی کار بسیار مهم و ضروری‌ای است که باید حداقل هر چند ماه یک بار انجام شود. اگر شما تمایل دارید که جاروبرقی‌تان موثرتر عمل کند و حتی به گردو غبارهای آلرژی زا یا حشرات فرش رحم نکند و قدرت مکش آن در بهترین حالت خود باشد؛ پس حتما جاروبرقی‌تان را تمیز کنید.

زمان تعویض و همچنین نحوه تعویض پاکت جاروبرقی ، دو رکن اصلی در افزایش طول عمر دستگاه شما هستند که در صورت نادیده گرفتن این دو رکن، میزان گردوغبار در کیسه جاروبرقی به حد مجاز خود رسیده و بخشی از آن به موتور دستگاه نفوذ خواهد کرد و این عمل منجر به نابودی موتور دستگاه می‌شود.

چه زمانی مناسب برای تعویض پاکت جاروبرقی

باید پاکت جاروبرقی را زمانی که تا 3/2 پر شده است تعویضش نمایید. نه وقتی که کاملا از آشغال سرریز شده باشد. زمان مناسب برای تعویض پاکت جاروبرقی  زمانیست وقتی که حس کردید جاروبرقی تمام آلودگی‌ها و گردوغبار‌های روی زمین، فرش و یا راه پله‌ها را به صورت موثری جمع نمی‌کند و دنبال علت کم شدن مکش جاروبرقی هستید، اولین چیزی که باید بررسی کنید پاکت جاروبرقی است. قطعا پر شدن کیسه جاروبرقی، می‌تواند مهم‌ترین عامل در بروز عملکرد نامطلوب دستگاه شما و کند شدن مکش آن باشد.

امروزه بسیاری از جاروبرقی‌های جدید دارای شاخص‌های ویژه‌‌ای هستند که شما را از پر بودن پاکت جاروبرقی مطلع می‌سازند. برخی از این جاروبرقی‌ها دارای نشانگر و چشمی هستند که گاهی به رنگ قرمز یا سبز روشن می‌شوند و شما را از رسیدن زمان تعویض یا تخلیه کیسه جاروبرقی، باخبر می‌سازند. شما باید به این نکته توجه داشته باشید که بسته به مدل دستگاه خود اقدام به تغییر کیسه جاروبرقی کنید.

اگر کیسه جاروبرقی قابل استفاده مجدد باشد می‌توانید آن را تخلیه و شستشو دهید، در غیر این صورت باید کیسه نو را جایگزین کیسه قبلی کنید. کیسه‌های جاروبرقی در دو نوع دائمی و یکبار مصرف موجود هستند، در صورت استفاده از نوع دائمی آن در واقع صرفه جویی کرده‌ایم اما حقیقت این است که تخلیه آن نیز چندان راحت نیست. در صورت تمایل و جهت حفظ کیفیت جاروبرقی خود بهتر است از کیسه‌های یکبار مصرف استفاده کنید که بعد از پر شدن به سهولت آن را تعویض کنید. با مراجعه به دفترچه راهنمای دستگاه متوجه خواهید شد که کیسه جاروبرقی شما قابل استفاده مجدد است یا نه.

نکته مهم هنگام خرید پاکت جاروبرقی

پاکت جاروبرقی در صورت پر شدن نمی‌تواند آشغال‌های روی سطوح و ذرات ریز گرد و غبار را جمع کند و به این ترتیب نمی‌توان انتظار یک تمیزکاری حرفه‌ای را داشت. جارو برقی‌ها علاوه بر خالی کردن پاکت جاروبرقی ، نیاز به تعویض فیلتر نیز دارند. حتما به صورت دوره‌ای و هر زمان که احساس کردید قدرت مکش کم شده، پاکت جاروبرقی را بررسی کنید تا زیاد پر نشود و به موتور جاروبرقی فشار وارد نکند. چرا که در آن صورت احتمال سوختن موتور و هزینه گذاشتن روی دست شما وجود دارد. پس همیشه پیش از روشن کردن جارو برقی، پاکت را بررسی کنید تا بیش از حد پر نباشد.