برنج معطر چیست؟

برنج معطر، برنجی با ترکیبات شیمیایی طبیعی است که رایحه ای متمایز به آن می بخشد. گونه های متعدد برنج معطر هستند، از برنج عنبربو معروف تا برنج فجر که کمتر شناخته شده است. می توان از آن درست مانند برنج معمولی برای پخت و پز استفاده کرد، اما بعد جدیدی از طعم و عطر را به غذاها اضافه می کند. در دهه 1380، برنج معطر شروع به انفجار در بازار عمومی کرد، که منجر به افزایش تقاضای مصرف کنندگان و توسعه ارقام خاص متعدد با طعم ها و رایحه های منحصر به فرد شد.

برنج یک اصطلاح چتر برای علف های آبزی در جنس Oryza است. دو گونه از این گیاه به عنوان محصول اولیه غلات در سراسر جهان کشت می شود. آسیا، آفریقا، اروپا و ایالات متحده همگی مزارع برنج قابل توجهی دارند و برنج بخش مهمی از رژیم غذایی بسیاری از مردم در سراسر جهان را تشکیل می دهد. اکثر مصرف کنندگان با مفهوم برنج دانه بلند و کوتاه و همچنین برنج سفید و قهوه ای آشنا هستند. در برخی مناطق، مقادیر محدودی برنج معطر در دسترس است، اما تعداد کمی از مصرف کنندگان از تعداد گونه های آن و کاربردهای بی شمار آن آگاه هستند.

برنج باسماتی یکی از شناخته شده ترین گونه های برنج معطر است. این گیاه در هندوستان به همراه چینور، شاکارچینی و کالانماک در میان گونه های متعدد دیگر کشت می شود. علیرغم این واقعیت که برداشت آن دشوار است و عملکرد نسبی آن در هر هکتار پایین است، برنج باسماتی به یک صادرات محبوب هند تبدیل شده است. Texmati، یک نژاد آمریکایی، با تلاقی باسماتی با برنج دانه بلند آمریکایی ایجاد شد.

برنج یاس از چین و برنج عنبر بو از ایران یکی دیگر از انواع برنج معطر معروف است. برنج یاس، برنجی با دانه دراز و کرکی است که بوی و مزه ضعیفی از یاس می دهد. در برخی از مناطق آسیا، برنج یاس را به عنوان یک غذای لذیذ غیرعادی به رنگ سبز برداشت می کنند.

در ایالات متحده، چندین شرکت ارقام خاصی از برنج معطر، از جمله برنج اسپند وحشی و برنج وهانی را پرورش داده اند. اسپند وحشی طعم و عطری سرشار از مغز دارد، در حالی که وهانی دانه ای به رنگ رسی است که در حین پختن شکافته می شود و بویی شبیه ذرت بو داده و گاهی شبیه آن نیز می شود. این ارقام در پاسخ به افزایش تقاضای مصرف کنندگان برای این برنج توسعه یافتند.

در بیشتر موارد، برنج معطر زمانی بهترین طعم را دارد که تازه باشد. برخی از برنج‌ها مانند باسماتی برای شدت کهنه می‌شوند، اما در غیر این صورت باید برنج را در یخچال نگهداری کرد و ظرف مدت شش ماه استفاده کرد.

برنج معطر (برنج معطر) چیست؟

برنج معطر به هر نوع برنج معطر با عطر، طعم و مزه مشخص گفته می شود. به آن برنج معطر نیز می گویند.

گونه های معطر عمدتاً گونه های برنج با دانه متوسط ​​تا بلند هستند که طول دانه های آن بسیار بیشتر از چاق شدن آنها در هنگام پخت است. (حداقل 3 تا 5 برابر بیشتر از عرض). آنها عطر و طعم متفاوتی دارند، گاهی اوقات، با رایحه ای تند و آجیلی.

ارقام شناخته شده یا برنج معطر عبارتند از: برنج ایرانی ، برنج عنبربو ، برنج طارم دم سیاه ، برنج یاسمین، باسماتی، پاتنا، برنج معطر ویتنامی و یک رقم هیبریدی از آمریکا که با نام تجاری Texmati به فروش می رسد. هم باسماتی و هم تکسماتی عطر و طعم ملایمی شبیه ذرت بو داده یا آجیل بو داده دارند.

چه چیزی به برنج معطر طعم و عطر می دهد؟

عطر و طعم برنج معطر به دلیل وجود ترکیب شیمیایی 2-استیل-1-پیرولین با فرمول شیمیایی C6H9NO (Punchem ncbi) است. این در درجات مختلفی در همه برنج های معطر وجود دارد، بنابراین شدت عطر بسته به سطح استی-1-پیرولین در هر گونه متفاوت است.

2-استیل-1-پیرولین همچنین مسئول رایحه «پاپ کورن» در انواع زیادی از غلات و محصولات غذایی و بوی کراکر در پوسته نان تازه پخته شده است که در طول پخت ایجاد می شود. (Punchem ncbi). البته بوی مطبوع نان تازه پخته را به خاطر دارید… دلیل اینکه من خودم نان خودم را می پزم!!!

2- استیل-1-پیرولین همچنین مسئول عطر موجود در ادویه، پاندان (Pandanus amaryllifolius) و گل های درختچه ای به نام گل نان (Vallaris glabra) است که گل های سفید آن به شدت با پاندان یا برنج سوخته معطر می شوند. -مانند عطر (والاریس گلابرا)

برنج معطر را از کجا بخریم ؟

برنج معطر (معطر) را می توان در اکثر فروشگاه های مواد غذایی، فروشگاه های انبار فله یا فروشگاه های تخصصی یافت. اما فروشگاه اینترنتی برنج آرتا رحیمی به صورت اختصاصی اقدام به فروش برنج عطری ایرانی نموده است. قیمت برنج عنبربو  به نسبت سایر ارقام برنج ایرانی قیمت مناسب تری دارد. اگر قصد خرید برنج ایرانی دارید حتما از تخفیفات ویژه ما در سایت برنج آرتا رحیمی بهرمند شوید. قیمت برنج شمال همیشه از سایر محصولات برنج به دلیل کیفیت و عطر و طعم بهتر بالاتر است.