چگونه رمان خود را چاپ کنیم ؟

چگونه رمان خود را چاپ کنیم ؟ برای چاپ کتاب رمان از کجا شروع کنیم؟ بهترین انتشارات برای چاپ کتاب رمان کدام است؟ چگونه می توان بدون پرداخت هزینه و رایگان کتاب خود را چاپ کنیم؟ هزینه های چاپ کتاب رمان چقدر است؟ چگونه کتاب خود را در اینترنت به اشتراک بگذاریم؟  چاپ کتاب رمان مانند چاپ هر نوع کتابی مراحل و شرایطی دارد که تفاوت خاصی با مراحل چاپ کتاب ندارد. اولین قدم پس از نوشتن رمان، پیدا کردن انتشارات برای چاپ کتاب است. پس از یافتن انتشارات مناسب برای چاپ کتاب باید با آن ها مذاکره کنید و به توافق برسید. قراردادهای مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارد که در موردی تمام هزینه های چاپ کتاب با نویسنده است که پس از چاپ کتاب ، تمام کتاب به نویسنده تحویل داده می شود.

در مواردی هم کتاب رمان بدون هزینه چاپ می شود که هزینه ها را ناشر می پردازد و در حقوق مادی و معنوی کتاب با شما شریک است. بهر حال پس از عبور از این مراحل وارد مراحل تازه ای می شوید که با مراحل چاپ کتاب یکی است که در این مطلب به آن ها نیز خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

بهترین انتشارات برای چاپ کتاب رمان

اگر فکر می کنید که رمان شما ارزش چاپ شدن دارد برای سافتن بهترین انتشارات برای چاپ کتاب اقدام کنید. زیرا در دوره ای قرار داریم که حجم کتاب های رمان به قدری زیاد شده که خواننده با توجه به نام نویسنده یا اعتبار ناشر برای خرید کتاب رمان اقدام می کند که این شرایط به نفع نویسنده تازه کار نیست.

برای چاپ کتاب رمان خود باید ابتدا موضوع کتاب و حوزه کار خود را مشخص نمایید. سپس به سراغ انتشاراتی بروید که در حوزه شما کار می کنند. درواقع همکاری با انتشاراتی که در زمینه رمان کار می کند به نفع شماست. زیرا قطعا تجربه وی در این زمینه از شما بیشتر است. همچنین انتشاراتی که در حوزه چاپ کتب درسی یا دانشگاهی است نمی تواند در فروش کتاب شما موفق باشد و کمک خوبی برای شما نخواهد بود. سوالی که وجود دارد این است که برای رسیدن به بهترین انتشاراتی چاپ رمان از چه طریق عمل کنیم؟

چگونه رمان خود را چاپ کنیم ؟

چگونه رمان خود را چاپ کنیم ؟

بهترین راه های پیدا کردن انتشارات مناسب برای چاپ رمان

اولین و ساده ترین راه برای دسترسی به انتشارات مناسب برای چاپ کتاب شما این است که کتاب هایی که در حوزه کاری شما چاپ شده اند را بررسی کنید که در کدام انتشارات چاپ شده اند. در صفحه شناسنامه کتاب می توانید اطلاعات ناشر و شماره تماس وی را بردارید و برای برقراری ارتباط اقدام نمایید.

راه دیگری که می توانید برای یافتن انتشارات چاپ رمان به کار ببرسید این است که در اینترنت به جستجو بپردازید. حتی در این روش می توانید آثار انتشارات را ببینید و کیفیت کار آن ها را نیز چک کنید. در نهایت می توانید با مشاوران ما در انتشارات کتاب ویراست پاپ مشورت کنید تا در مورد چاپ کتاب رمان راهنمایی بگیرید.

مراحل چاپ کتاب رمان چیست؟

  1. پس از یافتن موسسه چاپ کتاب نوبت به ارسال کتاب به ناشر می رسد
  2. ناشر برای حروف چینی یا همان تایپ اصولی کتاب اقدام می کند
  3. همزمان با حروف چینی کتاب، ناشر کتاب برای دریافت مجوز شابک، فیپا و وزارت ارشاد اقدام می نماید
  4. پس از بررسی کتاب توسط وزارت ارشاد، مجوز چاپ کتاب صادر می شود
  5. در این مرحله کار چاپ کتاب آغاز می شود اما اینجا انتهای ماجرا نیست
  6. پس از چاپ کتاب باید چند نسخه از کتاب چاپ شده برای وزارت ارشاد ارسال شود تا مجوز اعلام وصل یا پخش کتاب صادر شود
  7. حال می توانید برای عرضه کتاب به کتاب فروش ها، فروش کتاب و هدیه دادن آن اقدام کنید

هزینه چاپ کتاب رمان چقدر است؟

برای صحبت در باره هزینه چاپ کتاب رمان باید بدانید که چه عواملی در این هزینه نقش دارند. اگر از نویسندگان تازه کار هستید باید بدانید که فاکتورهای زیر در تعیین هزینه چاپ کتاب رمان موثر خواهند بود:

۱٫ جنس کاغذ برای چاپ کتاب

برای چاپ کتاب در هر موضوعی می توان از انواع جنس کاغذ استفاده کرد که با توجه به کیفیتی که دارند قیمت های متفاوتی را نیز دارند. انواع کاغذ برای چاپ کتاب موجود است که بهتر است با مشورت با ناشر برای انتخاب نوع کاغذ تصمیم بگیرید.

۲٫ قطع کتاب

قطع کتاب همان اندازه کتاب است که با توجه به کاربرد کتاب باید یکی از انواع قطع کتاب را برای چاپ رمان خود انتخاب کنید. قطع های وزیری، رحلی، خشتی و… موجود هستند که می توان گفت تا حدی به سلیقه نویسنده و ناشر بستگی دارند. البته برای چاپ کتاب در قطع بزرگ قیمت چاپ کتاب نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

۳٫ تیراژ کتاب

منظور از تیراژ کتاب همان تعداد کتاب در هر نوبت چاپ می باشد. تعدا تیراژ کتاب با توجه به اینکه چاپ چندم کتاب است، نویسنده مشهور است یا تازه کار و سایر عوامل تعیین می شود. با تعیین تیراژ چاپ کتاب می توان برای انتخاب روش چاپ کتاب که به صورت چاپ دیجیتال باشد با چاپ کتاب افست، تصمیم گرفت.

۴٫ طراحی جلد برای چاپ کتاب

طرایح جلد کتاب از عوامل تاثیرگذار در تعیین هزینه چاپ کتاب می باشد.قاعدتا استفاده از طرح جلد های پیچیده و پر کار قیمت چاپ هر عدد کتاب را افزایش خواهد داد. البته از تاثیر طرح جلد در فروش کتاب نیز نمی توان غافل بود.

۵٫ مجوز چاپ کتاب

برای اخذ مجوز های شابک ، اخذ فیپا و مجوز های وزارت ارشاد اسلامی نیاز به پرداخت مبالغ معینی است. این هزینه های به تعداد کتاب یا محتوای کتاب ارتباطی ندارند و هزینه های ثابتی محسوب می شوند.

۶٫ دستمزدهای ناشر چاپ کتاب

در کنار همه هزینه هایی که برای چاپ کتاب دارید، دستمزد انتشارات برای چاپ کتاب شما نیز وجود دارد. قیمت دستمزد موسسات نشر به اعتبار، سابقه کار و تعداد کتابی که در طی سال چاپ می کنند برمی گردد.

همه این مواردی که در بالا اشاره کردیم در تعیین قیمت چاپ کتاب موثر هستند. برای مدیریت هزینه های چاپ کتاب می توانید با موسسات چاپ کتاب مشورت کنید تا بتوانید با هزینه کمتری کتاب خود را در معرض دید خوانندگان قرار دهید

چاپ رایگان کتاب رمان چگونه است؟

برای چاپ کتاب بدون هزینه باید بدانید که هر انتشاراتی این نوع قرارداد را قبول نمی کند. درواقع این وظیفه شماست که با قلم توانای خود ناشر برای برای چاپ کتاب خود ترغیب کنید. موسسه های چاپ کتاب ترجیح می دهند با نویسندگان معروف کار کنند تا دیگر نگرانی بابت فروش کتاب نداشته باشند. از این رو نویسندگان تازه کار رمان باید نوشته ارزنده ای داشته باشند تا بتوانند از امتیاز چاپ کتاب رمان رایگان بهره مند شوند.

در قرارداد مشارکت در چاپ کتاب توافق به این صورت است که انتشاراتی همه ی هزینه های چاپ کتاب را پرداخت می کنند که در نتیجه این قرارداد مولف سودی از فروش کتاب نخواهد برد. البته می توانید طی قراردادی چاپ کتاب رایگان را برای یک سری چاپ به ناشر بسپارید تا در چاپ های بعدی بتوانید از فروش کتاب خود درآمد کسب کنید.

روش های چاپ کتاب رمان

برای انتشار کتاب رمان می توانیم از دو روش چاپی که پرطرفدار هستند بهر بگیرید. هر کدام از این روش ها مزیت هایی دارند که شما را در انتخاب یاری می کنند. چاپ دیجیتال کتاب و چاپ کتاب افست از معروف ترین روش های چاپ کتاب هستند. سوالی که پیش می آید این است که برای چاپ کتاب، روش دیجیتال بهتر است یا افست؟

چاپ دیجیتال کتاب رمان بهتره یا چاپ افست کتاب رمان؟

برای اینکه بتوان یکی از این رو روش را انتخاب نمایید باید بدانید که هر کدام از این روش ها چیستند. چاپ افست کتاب از روش های قدیمی چاپ کتاب هستند که برای چاپ کتاب مدت زمان زیادی را می برند و به همین میزان کتاب چاپ شده با روش افست کیفیت بالایی دارد. با توجه به هزینه های چاپ کتاب، از چاپ افست کتاب برای چاپ کتاب در تعداد بالا استفاده می شود که در این صورت هزینه هر عدد کتاب کاهش می یابد.

چاپ دیجیتال کتاب جدیدترین روشی است که برای چاپ کتاب می توان از آن استفاده کرد. در چاپ دیجیتال برخلاف چاپ افست روند کار سریع تر می شود که این به دلیل حذف مراحلی است که در چاپ افست باید آن ها را طی نمود. در این روش تصاویر و اطلاعات از رایانه به طور مستقیم به کاغذ وارد می شود. در کل چاپ کتاب در تعداد کم و حتی یک عدد کتاب با روش دیجیتال توجیه اقتصادی دارد. حال اینکه چاپ حداکثر ۲۰ عدد کتاب با روش افست هزینه های بالایی دارد اما در چاپ دیجیتال کاملا مقرون به صرفه است.

چگونه رمان خود را در اینترنت بگذاریم؟

برای انتشار الکترونیکی کتاب خود می توانید از چند راه اقدام نمایید:

ساده ترین راه تاسیس وبلاگ یا راه اندازه سایت شخصی است که با قرار دادن فایل کتاب خود برای دانلود آن تبلیغات کنید. در این روش کتاب خود را هم به صورت پولی و هم به صورت رایگان می توانید نشر دهید.

اگر شرایط طراحی سایت یا حوصله راه اندازی وبلاگ را ندارید، می توانید کتاب خود را به صورت الکترونیکی در سایت های کتابخانه آنلاین قرار دهید. سایت هایی مثل کتاب راه به صورت رایگان یا پولی کتاب رمان شما را منتشر می کنند.

در نهایت اگر قصد انتشار کتاب به صورت رسمی را دارید، باید مجوزهای لازم را دریافت کنید و سپس توسط سایت های رسمی و حرفه ای مانند فیدیبو یا طاقچه کتاب خود را برای دانلود قرار دهید.

برای انتشار رمان در اینترنت چه نکاتی باید رعایت شود؟

اگر می خواهید در زمینه چاپ کتاب به صورت فیزیکی یا چاپ الکترونیکی رمان فعالیت کنید توصیه می کنیم که در شبکه های اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام و .. برای خود حسابی راه بیاندازید و به فعالیت و تبلیغات بپردازید. از این طریق حتی در آینده که به شهرت رسیدید، دنبال کنندگان شما نیز می توانند با شما در ارتباط باشند و راه را برای برقرای ارتباط ناشران برای خود باز می گذارید.

در صورتی که تصمیم دارید زمان خود را در اینترنت منتشر کنید بهتر است رمان را به صورت سریالی نشر دهید تا از سرقت ادبی کتاب خود جلوگیری کنید.

نکته آخر این است که شاید چاپ الکترونیکی کتاب با توجه به حرکت به سمت آنلاین شدن هر کسب و کاری جالب به نظر برسد اما لذت خواندن کتاب به صورت کاغذی هنوز هم اهمیت دارد. از سویی بسیاری از کاربران برای جلوگیری از اعتیاد به فضای مجازی و یا سلامت چشم های خود ترجیح می دهند کتاب فیزیکی را مطالعه کنند که این موارد هم چنان می تواند شما را به چاپ کتاب رمان به صورت کاغذی تشویق کند.