چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟

چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟ برنج یکی از اصلی ترین غذاهای ما ایرانی ها محسوب می شود. همانطور که می دانید برنج منبع غنی کربوهیدرات های پیچیده و فاقد سدیم و کلسترول می باشد و این وعده غذایی را به هیچ عنوان نباید در رژیم غذایی خود حذف کنید و بنا بر نظر پزشک خود باید مقدار آن را کاهش دهید.در مورد طبع برنج ایرانی باید گفت که از دیدگاه حکمای طب سنتی ایران، برنج در سردی و گرمی معتدل است ولی در تری و خشکی، اندکی میل به خشکی دارد. برنج خوب و طبیعی هم ردیف گندم است و همان اندازه که نان در برنامه غذایی اهمیت دارد و به عبارتی غذای اصلی انسان به حساب میاد، برنج هم، چنین جایگاهی دارد.اگر می خواهید بدانید که برنج دارای طبع گرم است یا سرد و چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟ تا انتهای این مقاله آموزنده همراه ماباشید تا روش های جالبی را برای معتدل کردن طبع برنج به شماآموزش دهیم:

طبع برنج گرم است یا سرد

باید بگوییم برنج از جمله مواد غذایی است که طبعی سرد دارد به همین دلیل است که بسیاری از خانواده های قدیمی به ویژه در مناطق جنوب ایران و عشایر عرب زبان هنگام تهیه برنج از زیره، گل میخک، فلفل هندی یا هر سه این ادویه ها استفاده می کنند.همانطور که بیان کردین این محصول دارای طبع سرد و خشکی است، و معروف است که ما ایرانی ها به دلیل آنکه در بیشتر وعده های هفتگی مان از برنج استفاده می کنیم در غالب موارد طبعی سرد داریم.

برنج  را آبکش یا کته استفاده کنیم؟

در حال حاضر اغلب خانواده ها برنج را بعد از اینکه جوش خورد، آبکش و بعد دم می کنند. علت این مسئله هم جلوگیری از به هم چسبیدن آن‌ها و بهتر شدن ظاهر غذاست. در این فرآیند یعنی دور ریختن آب جوشیده آن اتفاقاتی رخ می‌دهد که از دیدگاه طب سنتی به بررسی آن می پردازیم. در کتب طب سنتی ذکر شده که اگر برنج در آب جوشانده شود، آب جوشیده آن دارای طبع گرم و جرم آن دارای طبع سرد می باشد. (این دو اگر در کنار هم باشند باعث اعتدال مزاج برنج می شوند).

پس آبکش کردن و دور ریختن آب آن موجب حذف قوه گرمی و ایجاد سردی در آن می‌شود. با ذکر این نکته متوجه می‌شویم که دستور طبخ برنج به صورت «کته» بسیار علمی و هوشمندانه است.

چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟

چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟

کدام برنج دارای طبع گرم و طبع سرد می باشد؟

یکی از خوراکی‌های پرمصرف در میان مردم برنج  می باشد که از نظر طب سنتی، ازطبع سرد و خشکی برخوردار می باشد. البته بعضی از طبیبان سنتی بر این باورند که برنج کته دارای طبعی گرم و برنج آبکش طبع سردی دارد و همچنین معتقدند برنج قهوه ای نیز دارای طبع گرم می باشد. اما در کل می توانیم بگوییم طبع برنج سرد می باشد و چگونه طبع برنج را می توان گرم کنیم؟در ادامه همراه ما باشیدتا راه حل های خوشمزه گرم کردن طبع برنج را به شما عزیزان آموش دهیم.

چگونه طبع برنج را گرم کنیم؟

همانطور که برای شما بیان کردیم برنج دارای طبع سردی می باشد و استفاده بی رویه و مکرر از مواد غذایی که دارای طبع سرد می باشد می تواند سلامتی بدن ما را تهدید کنید و بدن ما دچار امراض و بیماری هایی مانند درد مفاصل،خ، سوء هاضمه، خستگی و کاهش انرژی شود به همین دلیل لازم است تا به هنگام مصرف مواد غذایی با طبع سرد از مواد غذایی با طبع گرم استفاده کرد تا به تعادل برسد و در اصطلاح از مصلح برنج در کنار آن باید برای گرم کردن طبع برنج استفاده کنیم.برنج از انواع مصلح برخوردار می باشد که شامل موارد زیر است:

استفاده از زعفران در کنار برنج

جالب است بدانید که زعفران علاوه بر خواص زیادی که دارد دارای طبع گرمی نیز می باشد. بنابراین ترکیب این ماده با برنج موجب از بین رفتن تأثیر سردی برنج می‌شود. همین طور به برنج عطر و طعم بی نظیری می‌دهد. این ماده‌ی غذایی را هم می‌توان بعد از دم کشیدن برنج به آن اضافه کرد و هم می‌توان در هنگام دم کشیدن برنج، روی آن ریخت. به این ترتیب هم به برنج خو عطر و بوی خوشی اضافه کرده اید و هم باعث از بین رفتن طبع سرد برنج شده اید.

اضافه کردن ادویه به برنج ایرانی

اضافه کردن ادویه هایی مانند زیره، گل میخک، فلفل هندی یا هر سه این ادویه ها باعث می شود تا طبع سرد برنج خنثی شود.مصرف این ادویه ها هم طعم و عطر خوبی به برنج می دهد و هم سردی آن را خنثی می کند. اضافه کردن این ادویه ها به برنج افرادی که مزاج سرد و تر دارند توصیه می شود، چرا که ما در بیشتر وعده های غذایی مان علاوه بر برنج از سالاد، ماست، گوشت مرغ و گاو استفاده می کنیم که همگی آنها طبعی سرد دارند و کمتر به این موضوع توجه داریم که باید مصلح هر یک از این خوراکی ها را در کنارش مصرف کنیم.

اضافه کردن شوید تازه به برنج

یکی دیگر از موادی که می توانید با کمک آن به مبارزه با سردی و تری برنج بروید و بدن خود را از خطرات ناشی از در امان بدارید، شوید است. شوید خاصیت گرمی دارد و علاوه بر آن عطر بی نظیری دارد که می تواند غذای شما را به شدت لذیذ نماید. کارشناسان همواره توصیه می کنند که برنج را به تنهایی مصرف نکنید و سعی کنید آن را با سایر مواد خوراکی همچون برخی سبزیجات مانند شوید استفاده نمایید.لازم است بگوییم که اگر در تیتر عنوان کردیم شوید تازه به این علت می باشد که شویدهای نگهداری شده در فریزر نیز دارای طبع سرد می باشند و خواص خود را از دست می دهند پس دقت داشته باشید برای استفاده در برنج خود و خنثی کردن سردی برنج حتما از شوید تازه استفاده کنید.

مصرف خرما

اگر در طول روز چند عدد خرما میل کنید، می‌توانید از عوارض خوراکی‌های سردی که میل می‌کنید؛ جلوگیری کنید. علاوه بر این خرما از میوه‌های بسیار پرخاصیت و دارای شیرینی طبیعیه که برای بدن بسیار مفید می باشد. یا می‌توانید برنج دیشو درست کنید با خرما که یک غذای محلی بسیار عالی و خوشمزه‌ی هرمزگانی می باشد.

استفاده از سبوس گندم یا برنج

سبوس همان پوسته رویی گندم یا برنج می باشد که آن را جدا می کنند و به صورت جدا آسیاب کرده و به پودر تبدیل می کنند.این ماده در تهیه انواع نون و شیرینی ها استفاده می شود و همچنین دارای طبع گرم می باشد و خواصی مانند محکم کردن استخوان ها و تاثیر گذاری در رویش مو دارد که بسیاری از اطبا سنتی توصیه می کنند به هنگام پخت برنج به میزان دو الی سه قاشق غذا خوری از پودر سبوس در برنج استفاده کنید تا به همراه آن دم بکشد با این کار علاوه بر خنثی کردن طبع سرد برنج می توانید از خواص سوس نیز استفاده کنید.

کلام آخر

دقت کنید هر روز هفته برنج نخورید، زیرا مصرف بیش از حد آن موجب افزایش غلظت خون می‌ شود. سعی کنید فقط نوع ایرانی و همراه با زیره میل کنید.مصرف برنج در کودکان یا افراد مسنی که دچار یبوست مزمن همراه با درد هنگام اجابت مزاج هستند نیز مجاز نیست. این نوع یبوست قولنج نامیده می شود که با مصرف روغن بادام شیرین همراه برنج می توان به درمان آن پرداختاز آنجایی که طبع خشکی دارد، مصرف بی رویه آن ممکن است موجب ایجاد یبوست شود. این مسئله با مصرف شیر و شکر همراه آن برطرف می شود. بنابراین مصرف شکر سرخ و یا شیر علاوه بر اینکه خواص آنرا بیشتر می کند باعث کاهش اثرات بد آن نیز می شود. به عبارتی شیر و شکر مصلح برنج هستند.