نحوه پخت و نگهداری برنج تازه

برنج تازه به برنج هایی گفته میشود که در سال جدید زارعی برداشت شده است.دانه های برنج تازه در ابتدا دارای مقدار آب و رطوبت است و به مرور زمان با خشک شدن دانه و انبار کردن آن این آب و رطوبت از بین میرود. فصل برنج تازه به فصل برنج تازه بستگی به گونه برنج دارد اگر برنج تازه مربوط به کشت های اول باشد زمان کاشت از فروردین ماه آغاز و در پایان ماه تیر ( برنج های زودرس مانند طارم، هاشمی) و در پایان ماه شهریور برنج های پرمحصول و دیررس اعم از ( برنج فجر، برنج طارم هاشمی ، برنج طارم دم سیاه ) برداشت انجام میشود و بعد از مدتی کوتاهی با طی کردن مراحل شالیکوبی روانه بازار میشود و اگر برنج تازه مربوط به کشت های دوم باشد، کشت آن از مرداد ماه آغاز شده و در پایان آبان ماه برداشت آن انجام میشود و بعد طی کردن مراحل شالیکوبی روانه بازار میشود. برای خرید برنج ایرانی مستقیم از کارخانه به فروشگاه اینترنتی برنج آرتا رحیمی مراجعه نماید و بهترین برنج شمال را زیر قیمت بازار مستقیم از شالیکوبی بخرید. برای خرید عمده برنج به همراه ضمانت مرجوعی تا یک ماه به صفحه ثبت سفارش ما مراجعه کنید و یا با شماره تماس های موجود در سایت تماس حاصل نمایید.

نحوه پخت و نگهداری برنج تازه

لازم به ذکر است کشت دوم فقط در استان مازندران کشت میشود و شهرستان های بابلسر و فریدونکنار بیشترین سطح کشت از برنج کشت دوم را دارا هستند.

برنج تازه چقدر باید بماند ؟

البته باید در نظر داشت برنج تازه را باید تا سه ماه بعد از برداشت به آن تازه گفت. بطور معمول بعد از گذشت سه ماه برنج رطوبت خود را از دست داده و به نوعی خشک تر میشود و هرچه زمان میگذرد کهنه تر میشود و بعد از گذشت یک سال به آن برنج کهنه گفته میشود

مدت زمان خیساندن برنج تازه چقدر باید باشد؟

از سوالات متدوال در پخت برنج تازه این است که برنج تازه را چند ساعت باید خیس کرد؟

یکی از اشتباهات رایج آشپزان تازه کار این است که برنج تازه را خیس میکنند. برنج تازه بدلیل وجود آب و رطوبت در دانه های آن نباید خیسانده شود و اگر هم ملزم به خیساندن برنج تازه بودید حداقل زمان خیساندن آن 15 دقیقه میباشد. خیساندن برنج تازه میتواند باعث شفته شدن و یا خمیری شدن آن در پخت شود.

نحوه نگهداری برنج تازه در انبار و خانه

در نگهداری برنج تازه نیاز به سخت گیری نیست، زیرا برنج تازه به سختی میتواند مورد نفوذ شپشک برنج قرار گیرد. ولی برای درست نگهداری کردن از آن میتوانید با رعایت کردن نکات جزیی از نفوذ شپشک و یا فاسد شدن آن به مرور زمان جلوگیری کنید

1. برای نگهداری صحیح برنج تازه، برنج ها را در فضای خشک و خنک نگهداری کنید

2. در بین کیسه ها و بسته های حاوی برنج فاصله ایجاد کنید بطوری که هوا در آنجا جریان داشته باشد

3. همچنین میتوانید برای جلوگیری از شپشک زدن از سیر (بصورت پوست کنده و تغییر ماهانه سیر) و میله گرد (بین دانه ها) و برگ گردو (بین دانه ها) استفاده کنید

4. در صورت شپشک زدن برنج نگران نشوید به راحتی میتوانید از راه های نظیر الک کردن و پهن کردن برنج در هوای آزاد جهت رفع آن اقدام کنید.

طرز پخت برنج تازه

بهترین حالت طبخ برنج تازه به این صورت میباشد که دانه برنج در حال جوشیدن را به حالت کمی نیمپز آن را آبکش کنید و بعد از آبکش کردن بدون دم کنی اجازه به دم کردن آن دهید ، به محض به بخار افتادن برنج درب قابلمه را بردارید تا بخار خارج شود ، سپس دم کنی را بگذارید تا به صورت کامل دم بکشد. اگر به این روش عمل کنید میتوانید از برنج مغز پخت شده و شفته نشده بهره مند شوید.

معایب برنج تازه

احتمال شفته شدن و خمیری شدن در پخت
نرم شدن دانه ها هنگام پخت
حساس بودن به سرما و باد و احتمال شکستن دانه

مزایای برنج تازه

عطر و طعم بسیار بالا
دانه های شفاف و درخشان
قیمت ارزان
افزایش وزن به مرور زمان
به سختی دچار آفت میشود