فایبر سمنت برد اولین بار در کجا استفاده شد؟

فایبرسمنت که با نام سمنت برد نیز شناخته می شود صفحات سیمانی هستند که در آن ها از الیاف استفاده شده و ترکیبی از سیمان پرتلند ، سیلیس و الیاف در آن به کار رفته است. فرآیند فرآوری بر روی فایبرسمنت ها به صورت هوا خشک و هم چنین با استفاده از دستگاه اتوکلاو صورت می گیرد. با توجه به رواج یافتن فایبر سمنت در صنعت ساختمان سازی امروز شاید برای شما جالب باشد که بدانید فایبر سمنت برد اولین بار در کجا استفاده شد؟

فایبر سمنت برد اولین بار در کجا استفاده شد؟

امروزه بسیاری از سازنندگان ساختمان در ساخت و سازهای داخلی ساختمان خود و اجرای نما پروژه های خود از متریال نوینی به نام فایبر سمنت برد استفاده می کنند که در مقالات قبلی راجع به این متریال جدید که در صنعت ساخت و ساز طرفداران زیادی پیدا کرده است بطور مفصل پرداخته ایم. در این مقاله می خواهیم به یک موضوع جالب بپردازیم که اولین بار فایبر سمنت برد در کجا استفاده شد؟

با توجه به تاریخ پیدایش این متریال در انگلستان عده ای از افراد معتقدند که این نوع از متریال اولین بار در انگلستان استفاده شد و مورد آزمایش قرار گرفت. همانطور که می دانید انگلستان دارای آب و هوای مرطوب و سرد و بارانی می باشد که می توان به شمال کشورمان تشبیه کنیم. با توجه به اینکه این نوع از مصالح نوین در برابر رطوبت عایق مناسبی بودند و از ورود سرما به داخل جلوگیری می کردند و همجنین باعث عدم خروج گرما به بیرون از منزل میشدند یک متریال مناسب برای ساختمان های لندن و کشور انگلیس به شمار می رفت. زیرا باتوجه به تنوع رنگی و محصول آن مقاومت بالایی نسبت به رطوبت و سرما داشت و انگلستان که یک کشور بارانی بود این متریال در برابر باران های سیل آسا دارای استحکام بالایی بود وعایق مناسبی برای نماهای ساختمان بود.

با استفاده از این متریال در انگلستان کشورهای دیگر باتوجه به مزایای زیاد این محصول علاقه مند به استفاده از این متریال نوین شدند و اینگونه شد که فایبر سمکنت برد به صنعت ساختمان سازی جهان راه پیدا کرد و ساختمان سازان علاقه زیادی برای اجرای نما و دکوراسیون داخلی و اجرای جداکننده هایی با استفاده این محصول نوین پیدا کردند.

فایبر سمنت برد اولین بار در کجا استفاده شد؟

فایبر سمنت برد اولین بار در کجا استفاده شد؟

کاربردهای اولیه فایبر سمنت برد

یکی از مصالح پیش ساخته که برای استفاده در پوشش های داخلی و نما مورد استفاده قرار می گیرد پانل سیمانی الیاف دار یا فایبر سمنت برد ( Fiber Cement Board) می باشد. با توجه به مقاومت خمشی قابل توجه پانل های سیمانی الیاف دار (فایبر سمنت بورد) در نمای بیرونی و داخلی، دیوارهای داخلی و خارجی و پوشش سقف و کف ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند.

علت استفاده از فایبر سمنت برد چیست؟

فایبر سمنت برد نسل جدیدی از مصالح ساختمانی متشکل از سیمان، الیاف طبیعی یا مصنوعی به‌استثنای آزبست و در بعضی موارد سیلیس، آهک و دیگر افزودنی‌ها برای افزایش مقاومت‌های مکانیکی و شیمیایی است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل توسعه استفاده از فایبر سمنت قیمت بسیار مناسب آن مخصوصا در کاربرد در نمای ساختمان در مقایسه با سایر مصالح باشد.

چرا فایبر سمنت برد اولین بار در انگلستان استفاده شد؟

پنل های سیمانی الیاف دار یا فایبر سمنت برد مقاومت بالائی در مقابل آتش سوزی داشته و عایق های صوتی ، حرارتی و رطوبتی مناسبی هستند و با توجه به آب و هوای مطوب انگلستان برای ساخت و ساز خود به دنبال متریالی بودند که در برابر باران و سرما مقاومت بالایی داشته باشد که این ویژگی را در فایبر سمنت برد پیدا کردن و دلیلی شد برای اولین بار در انگلستان توسط انگلیسی ها مورد استفاده قرار گیرد. فایبر سمنت بردها د رمقایسه با کلیه محصولات مشابه ، مقاومت بیشتری در برابر جذب و عبور رطوبت از خود نشان می دهند . اگرچه در حالت غوطه وری ، آب نیز به خود جذب می کنند و مقاومت خمشی آن ها کاهش پیدا می کند ، اما بعد از خشک شدن بدون تغییر در ابعاد ، مقاومت خمشی اولیه را بدست می آورند.

درباره فایبر سمنت برد

از دیگر موارد استفاده از این محصول  بغیر از اجرای نما می توان به استفاده از آن ها در جهت پارتیشن بندی، در ساخت دیوار داخلی، سقف کاذب اشاره کرد. به کارگیری این محصول در شرایط مختلف آب و هوایی امکان پذیر می باشد.

سمنت بردها نمونه ای از بهترین محصولاتی هستند که می توان از آن ها در پوشش ساختمان هایی که در آن ها سیستم سازه فلزی سبک یا LSF به کار رفته است، استفاده کرد. آن چه که در استفاده از این محصول حائز اهمیت می باشد استفاده از متریال خوب و با کیفیت برای ساخت آن ها می باشد. در غیر این صورت در زمان اجرا ممکن است با مشکلاتی رو به رو شود.

آیا می توان بر روی فایبر سمنت کاغذ دیواری نصب کرد؟

با توجه به اینکه پانل های سیمانی الیافدار (فایبر سمنت بررد ( Fiber Cement Board )) سطح بسیار صافی دارند ، بعد از نصب می توان بدون اجرای نازک کاری اقدام به رنگ آمیزی سطح و یا اجرای کاغذ دیواری و یا هرگونه روکش PVC و ورق HPL بر روی سطح فایبر سمنت بورد نمود . و این ویژگکی فایبر سمنت بود که برای طراحان و دیزاینرهای انگلیسی بسیار مطلوب بود زیرا می توانستند هم ساختمان خود را به وسیله یک متریال مقاوم و محکم عایق بندی کنند و خیالشان بابت نفوذ سرما و بیارن راحت باشد و هم رنگ و طرح دلخواه خود را بر روی این متریال پیاده کنند.