در خرید لامپ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

صرفه جویی در مصرف و همچنین عمر بالای لامپ و نور مناسب برای محیط از مزایای انتخاب یک لامپ خوب است که به هنگام خرید لامپ باید به آن توجه کنیم . اغلب ما نمی دانیم در خرید لامپ به چه مواردی باید توجه کنیم؟درحالی‌که این موضوع اهمیت خیلی زیادی دارد. زیرا با خرید لامپی که مورد نیاز خانه نباشد هزینه اضافی را بابت وسیله ای که بکارتان نمی آید پرداخت کرده اید.

در خرید لامپ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

برای خرید هر وسیله ای باید متناسب با نیاز خود اطلاعاتی داشته باشید که در هنگام خرید دچار سردرگمی نشوید و براحتی محصول خود را انتخاب کنید. خرید لامپ نیز از این امر مستثنی نیست و برای خرید لامپ مناسب باید توجه کنید که بر چه اساسی می خواهید هزینه کنید و برای چه مکانی می خواهید از این وسیله روشنایی استفاده کنید. برای راحت تر شدن انتخاب شما به هنگام خرید لامپ نکاتی را در قسمت زیر برای شما مطرح کرده ایم که امیدواریم با توجه به این نکات به هنگام خرید لامپ دچار مشکل و سردرگمی نشوید.

در خرید لامپ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

در خرید لامپ به چه مواردی باید توجه کنیم؟

انواع نور مناسب اتاق ها را بشناسید

نکته اولی که در خرید لامپ باید به آن توجه کنید این است که بدانید با توجه به نور مورد نیاز لامپ ها انواع مختلفی دارند که به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که شامل موارد زیر می باشند:

  • نور عمومی یا نور محیطی: این نور بعنوان نور کلی و سراسری اتاق عمل می کند. نور عمومی بعنوان نور طبیعی اتاق هم درنظر گرفته میشود و وظیفه روشن کردن کل فضا را دارد. نور لوستر، چلچراغ و دیوارکوب طبق معمول جزو دسته نور عمومی درنظر گرفته می شود.
  • نور وظیفه‌ای: این نور تحت عنوان نور کاری هم شناخته می شود و وظیفه دارد نور محیط کار یا محدوده‌ای راکه در آن مطالعه میکنید، فراهم کند. نور چراغ مطالعه یا لامپ زیر کابینت از شناخته‌شده‌ ترین نورهای وظیفه‌ای هستند.
  • نور تاکید‌کننده: برجسته کردن و روشنایی بخشیدن به نقطه خاصی از منزل، وظیفه نور تاکیدکننده است. برای مثال ممکن است تابلوی نقاشی یا قاب عکس زیبایی داشته باشید که دل‌تان بخواهد با نورپردازی، روی آن تاکید ویژه‌ای کنید،؛ دراین صورت باید سراغ نور تاکیدکننده بروید.

برای این که بتوانید نورپردازی مناسبی برای محیط داشته باشید، نورپردازی را دقیقا به ترتیب بالا انجام دهید. یعنی ابتدا نور کلی را برای فضای اتاقتان تعریف کنید. بعد سراغ نوری بروید که قرار است هنگام کار یا مطالعه کمکتان کند و سپس نوری را اضافه کنید که قرار است روی آثار هنری یا هر چیزی که برایتان اهمیت بیشتری دارد، تاکید کند. پس در هنگام خرید لامپ توجه کنید که برای کدام یک از این دسته نورها می خواهید خرید انجام دهید.

برای هر یک از فضاهای خانه کدام نور مناسب هستند؟

دومین نکته برای خرید لامپ توجه به نور و فضاهای اتاق می باشد و با توجه به کاربری هر اتاق باید اقدام به خرید لامپ کنید. برای این کار بیایید فضای کلی خانه رابه دسته‌های زیر تقسیم کنیم و ببینیم برای هر اتاق، چه نوری مناسب است:

  • هال و اتاق پذیرایی: علاوه بر نور عمومی استفاده از نور تاکیدکننده در یکی از گوشه‌های اتاق به شدت توصیه می شود. نور می تواند یک اثر هنری را تحت پوشش قرار دهد یا حتی یکی از صندلی‌های موجود را.
  • آشپزخانه: نور عمومی در اولویت قرار دارد و بعد نوبت به نور وظیفه‌ای میرسد که به‌خصوص بخش کانتر آشپزخانه، سینک یا هر جایی راکه بیشتر با آن سر و کار دارید، روشن می کند.
  • اتاق خواب: معمولش این است که حتماً نور وظیفه‌ای در اتاق خواب موجود باشد، به‌خصوص روی پاتختی‌ها. اگر دوست دارید اتاق را خیلی حرفه‌ای نورپردازی کنید بجای این که نور رابه سمت تخت هدایت کنید به سمت کمد لباس‌ها انتقالش دهید.
  • سرویس بهداشتی: ممکن است انتخاب نور مناسب حمام و دستشویی کمی سخت باشد، چون به دقت نیاز دارد. برای مثال در مورد آینه به نور وظیفه‌ای نیاز دارید؛ اما اگر نور جای نامناسبی نصب شود باعث ایجاد سایه خواهد شد.

بهمین دلیل میتوانید با استفاده از انواع لامپ های ال ای دی کم مصرف و هالوژن درکنار آینه نور مناسب را ایجاد کنید و از نور عمومی برای روشن کردن بقیه فضا بهره ببرید.

کدام لامپ را انتخاب کنم؟

نکته سومی که در خرید لامپ باید دقت داشته باشید توج به نوع لامپ است که طبق نیاز شما به منبع نور مشخص می شود.لامپ شما، منبع نور و روشنایی‌تان است. بنابر این نوع لامپی که می خرید تعیین می کند فضای خانه‌تان چطور بنظر برسد. در این قسمت از مقاله 4 مدل از لامپی که بیشتر مورد استفاده افراد می باشد را برای شما بیان کرده ایم که شامل موارد زیر می باشد:

  • لامپ رشته ای: نوع نسبتا قدیمی و سنتی از لامپ‌ها را لامپ رشته ای تشکیل میدهد که اینروزها کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و جای خودشان رابه گزینه‌های کم‌مصرف‌تر و ال ای دی ها داده‌اند. این نوع لامپ، نور درخشانی ایجاد می کند که باعث احساس اسانی و زیبایی بیشتر در فضای منزل می شود.
  • انواع لامپ های فلورسنت فشرده: لامپ فلورسنت فشرده یا CFLS ، 75 درصد کمتر از لامپ‌های رشته‌ای انرژی مصرف می کند و عمرش هم طولانی‌تر است. تفاوت این لامپ‌ها با لامپ رشته ای این است که تناژ رنگی‌شان نسبتا سرد است و حاوی جیوه هستند. با این که میزان جیوه بکار رفته دراین لامپ‌ها خیلی کم است؛ اما به معنی این نیست که نباید مراقب باشید. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با خطرات لامپ فلورسنت میتوانید به این لینک مراجعه کنید.
  • ال ای دی: لامپ ال ای دی LED ، درست به اندازه لامپ فلورسنت به‌صرفه و اقتصادی است؛ به‌علاوه‌این که از نظر دوام، تقریباً سه‌برابر بیشتر از فلورسنت عمر خواهد کرد. از لامپ ال ای دی بیشتر بعنوان نور وظیفه‌ای استفاده می شود، چون نورش نسبت به فلورسنت مستقیم و تندتر است. جالب است بدانید نور ال ای دی شبیه نور خورشیدی لامپ رشته‌ ای است؛ اما کمتر داغ میشود. قیمت لامپ ال ای دی طبق معمول نسبت به فلورسنت گران‌تر خواهد بود.
  • لامپ هالوژن : لامپ هالوژن نوری سفید و مشابه نور طبیعی روز به فضای منزلتان خواهد داد. این نور بعنوان یک نور وظیفه‌ای عالی عمل میکند و مصرف انرژی‌شان 10 الی 20 درصد کمتر از نور رشته‌ای است.

    لامپ چند وات بگیرم؟

     آخرین نکته ای که در هنگام خرید لامپ باید به آن توجه کنید این  است که قدرت روشنایی لامپ برای هر اتاق چقدر باشد؟ جواب این سوال به سه مسئله ربط پیدا می کند:

    بزرگی فضای اتاق

    رنگ دیوارها

    میزان روشنایی مورد نظر خودتان

    اگر دنبال راه حل ساده‌تری میگردید که ربطی به ابعاد اتاق و دو گزینه دیگر نداشته باشد؛ راهنمای زیر به کارتان می آید. طبق معمول نور مناسب برای هر یک از فضاهایی که در ادامه میخوانید، در‌صورتی‌که لامپ شما ال ای دی باشد، چیزی درحدود اندازه‌ای است که رو‌به‌رویشان نوشته شده است:

    آشپزخانه: 60 الی 100 وات

    سرویس بهداشتی: 40 تا 60 وات

    اتاق خواب: 30 الی 60 وات

    اتاق نشیمن: 30 الی 60 وات

    اتاق پذیرایی: 60 الی 75 وات

    توجه داشته باشید این اندازه‌ها تقریبی هستند و به هنگام خرید می توانید از فروشندگان نیز کمک بگیرید تا لامپ با کیفیت و مناسب با نیاز خودتان و باقیمت خوب خریداری نمایید.

    نکته مهم برای خرید لامپ خانگی و صنعتی

    لامپ شاید در ظاهر وسیله ساده‌ای به نظر بیاید، اما انواع متفاوتی دارد که لازم است در مورد آنها بدانید.

    همه می‌دانیم که بخش مهمی از هزینه‌های برق و انرژی، صرف روشنایی‌های شهری و روشنایی منازل ما می‌شود. به‌همین دلیل، انتخاب لامپی که با کمترین مصرف، بیشترین بازدهی را داشته‌ باشد، تاثیر مهمی بر کاهش هزینه‌های برق خواهد داشت.  همچنین برای خرید لامپ سعی کنید از فروشگاه های معتبر و لامپ هایی با برندهای معتبر را خریداری نمایید زیرا دارای کیفیت بالا و طول عمر بیشتری می باشند.پس برای خرید تجهیزات روشنایی خانه‌تان از جمله خرید لامپ ، خوب تحقیق کنید تا بهترین انتخاب را داشته‌ باشید.