ساخت کوره زغال با آجر

ساخت کوره زغال با آجر : بعد از تولید زغال بریکت ،نوبت به پخت آن می رسد.مرحله پایانی در خط تولید زغال فشرده در کوره انجام می شود.در سال های اخیر دو نوع کوره صنعتی و سنتی مورد استفاده قرار گرفته اند که به جرات می توان گفت شکست طرح کوره صنعتی بارها و بارها به اثبات رسیده است. ما فقط کوره سنتی را به مشتریان پیشنهاد میکنیم.برای این حرف دو دلیل مهم وجود دارد.در کوره صنعتی هرگز پخت زغال کامل نمی شود و در واقع بصورت نیم پخت از کوره در می آید که این امر باعث میشود زغال سردرد بیاورد و بوی نامطبوعی روی قلیان بدهد هزینه ساخت یک کوره صنعتی از ۱۰ الی ۲۰ میلیون تومان است در حالیکه ساخت کوره سنتی بسیار ارزان تر و با آجر و گل ساخته می شود.در این مقاله به بررسی ساخت کوره زغال با آجر می پردازیم ، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

ساخت کوره زغال با آجر

برای ساخت این کوره،ابتدا مقداری از سطح زمین را کنده و سپس دور آن با آجر ساخته و تا مقداری از سطح زمین بالا می‌آوریم.داخل کوره را از چوب های خشک پرنموده و آتش زده تا به ذغال تبدیل شود.این هنر سنتی که بار دیگر احیا شده است باعث کسب درآمد نیز می‌شود.ساخت کوره زغال با آجر برای تولید زغال یکی از روش های تولید زغال سنتی می باشد که دارای مزایایی می باشد که دار اد امه به آن می پردازیم.

مزایای کوره زغال با آجر به روش سنتی

  • خودسوز بودن کوره ها (بدون نیاز به برق، گاز و گازوئیل)
  • بدون آلایندگی
  • اشغال فضای کم برای ساخت کوره ها
  • عدم تعمیر و نگهداری
  • بدون نیاز به اپراتور
ساخت کوره زغال با آجر

ساخت کوره زغال با آجر

مقایسه کوره سنتی زغال فشرده با کوره صنعتی زغال

  • کوره های سنتی زغال معمولا دود زیادی تولید می کنند و در نتیجه آسیب زیادی به محیط زیست می رسانند . اما کوره های ساخته شده توسط شرکت ها به دلیل تولید دود کمتر با محیط زیست سازگار می باشند ، مانند کوره صنعتی زغال یا دستگاه زغال ساز ساخته شده توسط این مجموعه .
  • همان طور که ذکر شد در کوره های سنتی برای اینکه چوب ها خشک شوند باید در هوای آزاد رها شوند و پس از خشک شدن می توانید چوب ها را بسوزانید . اما در کوره صنعتی زغال برای خشک شدن چوب ها نیازی نیست آن ها را انبار کنید در این کوره خشک شدن و سوزاندن چوب ها به صورت همزمان قابل انجام است .
  • زمانی که از کوره صنعتی زغال و کوره سنتی زغال استفاده می کنید ، در صورتی که چوب ها را به صورت درسته در کوره قرار دهید پس از تبدیل شدن به زغال ، به منظور بسته بندی راحت تر باید با استفاده از اره به اندازه های کوچک تر تبدیل شوند .
  • همان طور که ذکر شد تولید زغال چوب به روش سنتی در فضای بسته قابل انجام است . متاسفانه تولید زغال با روش سنتی باعث تولید دود فراوان و در نتیج گازهای سمی می شود . در نتیجه باعث به خطر افتادن سلامت انسان و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی خواهد شد .
  • تولید کنندگان دستگاه زغال ساز و کوره زغال بر این باورند که میزان آلایندگی کوره های صنعتی زغال نسبت به کوره های سنتی بیشتر است . در کارخانه هایی که از کوره صنعتی برای تولید زغال استفاده می کنند از سوخت های فسیلی مانند نفت و بنزین و غیره استفاده می شود که میزان آلایندگی بیشتری دارند . و در عین حال مزیت های کوره صنعتی و کوره سنتی با یکدیگر قابل مقایسه نمی باشد .

کوره های سنتی در تولید زغال چه نقشی دارند؟

موارد استفاده از این نوع کوره فقط برای تولید زغال می باشد که با پوست گردو، بادام،خاک اره، و خاک ذغال ساخته می شود. متریال استفاده شده در این نوع کوره ها آجر (اجر فشرده یا نسوز) و خشت (کاه و گل) می باشد.کوره سنتی زغال کاملا خودسوز می باشد ، برای سوختن کوره های سنتی زغال به مواد سوختنی و مشعل نیازی نخواهید داشت . گنجایش هر واگن کوره سنتی زغال ۵۰۰ کیلوگرم است . اما بعد از روشن شدن کوره ، در فرآیند تبدیل شدن به کربن و به مرور زمان برای کربنازیسیون ، زغال ها وزن خود را از دست می دهند و از ۵۰۰ کیلوگرم زغال حدودا ۱۴۰ کیلوگرم زغال آماده بسته بندی خواهد شد .

ابعاد و اندازه کوره سنتی چگونه می باشد؟

در این نوع کورهارتفاع ۱۲۰ سانتی متر، عرض۹۰ سانتی متر و عمق ۱۲۰ سانتی متر می باشد.