ارز دیجیتال ماتیک چیست؟

ارز دیجیتال ماتیک یا همان شبکه پالیگان (Polygon) راه‌حلی است که برای برطرف کردن برخی از چالش‌های عمده پیش روی اتریوم مانند کارمزدهای بالا، تجربه کاربری ضعیف و ظرفیت پردازش تراکنش پایین معرفی شد.هدف این پلتفرم ایجاد «اینترنت بلاکچین‌های اتریوم» یعنی اکوسیستم چند زنجیره‌ای بلاکچین‌های سازگار با اتریوم است. به نظر می‌رسد این هدف با ارائه یک چارچوب ساده که توسعه دهندگان از طریق آن می‌توانند بلاکچین سفارشی سازگار با اتریوم خود را با یک کلیک راه‌اندازی کنند محقق شود. ارز پالی گان دنیایی را در نظر دارد که در آن بلاکچین‌های مختلف بتوانند آزادانه و به راحتی ارزش و اطلاعات را میان یکدیگر مبادله کنند و با کنار گذاشتن شکاف‌های تکنولوژیکی و ایدئولوژیکی که اکثر بلاکچین‌های امروزی را از هم جدا می‌کند.

این پروژه در ابتدا با نام شبکه ماتیک شناخته می‌شد، اما بعداً با گسترش دامنه پروژه به پالی گان تغییر نام داد. در حالی که ماتیک یک راه حل ساده مقیاس‌پذیری لایه ۲ برای اتریوم بود، پالیگان زیرساخت شبکه‌ای از بلاکچین‌های مشارکتی و به شدت مقیاس‌پذیر است که حاکمیت خود را حفظ می‌کند.

خالق ماتیک کیست؟

پالیگان که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد توسط تیمی از توسعه دهندگان بلاکچین متشکل از جاینتی کانانی، سندیپ نایلوال و یک مشاور تجاری به نام آنوراگ آرجون ایجاد شد. این سه نفر با هم پروژه ماتیک را راه‌اندازی کردند و بعداً نام آن را به پالیگان تغییر دادند.

این نام‌گذاری ممکن است بسیار گیج کننده باشد زیرا هنوز از عنوان ماتیک برای توکن این پروژه استفاده می‌شود. هر سه سازنده ماتیک قبل از ورود به حوزه رمز ارزها در شرکت‌های فناوری فعالیت داشتند و قبل از ایجاد شبکه پالی گان نقش بزرگی در اکوسیستم اتریوم داشتند.

ارز پالی گان یا ماتیک چگونه کار می‌کند؟

پالیگان به‌عنوان یک راه حل مقیاس‌پذیری لایه دو از یک سیستم اثبات سهام متشکل از گره‌های اعتبارسنج برای تامین امنیت دارایی‌ها استفاده می‌کند و استیک کردن (سهام‌گذاری) بخش جدایی ناپذیری از این اکوسیستم است.

اعتبارسنج‌های شبکه با استیک کردن توکن‌های ماتیک خود به‌عنوان وثیقه مالی می‌توانند به شبکه مکانیسم اجماع اثبات سهام ملحق شوند. آنها در ازای این فعالیت پاداش به‌صورت توکن ماتیک دریافت می‌کنند.

اعضای شبکه (دارندگان توکن) می‌توانند تصمیم بگیرند که اعتبارسنج نباشند و به جای آن توکن‌های خود را به اعتبارسنج‌های دیگر واگذار کنند. با این حال، اعضا همچنان در فرایند استیکینگ شرکت کرده و پاداش‌های مربوط به این نوع سرمایه‌گذاری را دریافت می‌کنند.

سرانجام، شبکه پالی گان از یک ویژگی دیگر که به «بازرسی اثبات سهام» معروف است استفاده می‌کند. این ویژگی بدان معناست که رسیدن به اجماع توسط یک تیم منتخب از تولیدکنندگان بلوک که توسط افراد استیک کننده برای هر نقطه بازرسی (به‌عنوان مثال، هِدِر بلوک) تعیین شده‌اند تضمین می‌شود. این تولیدکنندگان به سیستم کمک می‌کنند تا بلوک‌ها را با سرعت بالایی ایجاد کند.

در عین حال، ویژگی غیرمتمرکز بودن با واگذاری نقاط بازرسی اثبات سهام به زنجیره اصلی که در ابتدا اتریوم است، حفظ می‌شود. بلوک‌ها با انتشار اثبات‌های دوره‌ای مربوط به بلوک‌های ایجاد شده توسط تولیدکنندگان بلوک تأیید می‌شوند و در نتیجه حالت غیرمتمرکز عملکرد شبکه ماتیک تضمین می‌شود. برای خرید ماتیک می توانید به صرافی ارز دیجیتال موربیت مراجعه نمایید.

راه‌حل‌های لایه ۲ چیست؟

راه‌حل‌های لایه ۱

راه‌حل‌های لایه ۲

راه‌حل‌های لایه ۱ به قابلیت‌های مقیاس‌پذیری در داخل بلاکچین با استفاده از الگوریتم‌های اجماع جدید و افزایش اندازه بلوک مربوط است.

در سوی دیگر، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ به راه‌حل‌های برون زنجیره‌ای اشاره دارد. این راه‌حل‌ها با پردازش کردن حجم قابل توجهی از تراکنش‌ها در خارج از بستر زنجیره اصلی و بر روی سایدچِین‌ها موجب افزایش ظرفیت و توان محاسباتی زنجیره اصلی می‌شوند.

راه‌حل‌های لایه ۲، از جمله پالی گان، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند و نقش مهمی در پذیرش گسترده رمز ارزها دارند.

معماری پالی گان

شبکه اصلی پالی گان از رویکرد اثبات سهام (PoS) برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کسی می‌تواند بلوک‌ها را استخراج اتریوم یا تأیید کند استفاده می‌کند. این مکانیسم در تضاد کامل با رویکرد اثبات کار (PoW) است که در آن همه ماینرها برای حل مسائل ریاضی رقابت می‌کنند و ماینری که سخت افزار پیشرفته‌تری داشته باشد برنده می‌شود.

معماری پالی گان از چهار لایه متمایز تشکیل شده است که هر یک مسئول طیف وسیعی از قابلیت‌ها و خدمات هستند که برای اهداف مشخص در نظر گرفته شده‌اند.

لایه اتریوم

لایه اتریوم شامل مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند است که بر روی شبکه اتریوم اجرا می‌شوند. این لایه می‌تواند اموری مانند استیکینگ، نهایی کردن تراکنش‌ها و برقراری ارتباط بین زنجیره‌های مختلف پالی گان و اتریوم را انجام دهد.

لایه امنیتی

لایه امنیتی در کنار اتریوم اجرا می‌شود. این لایه نقش «اعتبارسنج‌ها به‌عنوان یک سرویس» را ارائه می‌دهد و یک لایه امنیتی بیشتر را برای زنجیره‌ها تأمین می‌کند.

لایه شبکه‌های پالی گان

لایه شبکه‌ها به‌عنوان یک اکوسیستم شبکه‌های بلاکچین عمل می‌کند که روی پالی گان توسعه یافته است. هر شبکه دارای جامعه طرفداران خاص خود است و امور مربوط به تولید بلوک‌ها و رسیدن به اجماع محلی را بر عهده دارد.

لایه اجرایی

لایه اجرایی شامل پیاده‌سازی ماشین مجازی اتریوم (EVM) پالیگان است که برای اجرای قراردادهای هوشمند به کار می‌رود.

زنجیره‌های پالیگان می‌توانند هم با زنجیره اصلی اتریوم و هم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند؛ دلیل این توانایی وجود قابلیت ارسال پیام قراردادی پالی گان است. این قابلیت موجب مطرح شدن موارد استفاده جدید از جمله برنامه‌های غیرمتمرکز قابل تعامل و تبادل ارزش بین پلتفرم‌های مختلف می‌شود.

ماتیک چه ویژگی خاصی دارد؟

هدف پالیگان بهبود مقیاس‌پذیری و تعامل پذیری میان بلاکچین‌ها است. چندین ویژگی مهم موجب محبوبیت این پلتفرم و خوش بینی تحلیلگران به آینده آن شده است.

ماتیک با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است و این باعث می‌شود پالیگان برای کسانی که اپلیکیشن‌های خود را در اتریوم توسعه می‌دهند به زبان سالیدیتی (Solidity) برنامه‌نویسی می‌کنند مفید باشد.

مدل امنیتی ماتیک اختیاری است؛ به این معنا که در صورت عدم نیاز، نیازی به فدا کردن انعطاف پذیری به خاطر داشتن امنیت بیشتر نیست.

ارز ماتیک ادعا می‌کند که انعطاف پذیری کافی برای ادغام کردن راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری مختلف به جز زنجیره‌های پلاسما، از جمله رول آپ‌های Optimistic و رول آپ‌های ZK را دارد.

دلیل اهمیت ماتیک برای اتریوم چیست؟

پالیگان بر خلاف پروژه‌های قبلی مانند پولکادات و کازماس به وجود محدودیت‌هایی که در جریان اتخاذ کردن قابلیت تعامل‌پذیری بلاکچین پیش می‌آید اذعان می‌کند.

با این حال، پالیگان ویژگی‌هایی دارد که آن را از سایر پروژه‌های رمز ارزی متمایز می‌کند. از جمله اینکه پالیگان با ماشین مجازی اتریوم سازگار است. توسعه دهندگانی که قبلاً اپلیکیشن‌های خود را بر روی بستر اتریوم توسعه می‌دادند می‌توانند بدون نگرانی به بستر پالیگان منتقل شوند.

ثانیاً، پالی گان یک لایه امنیتی اختیاری ارائه می‌دهد. این به پلتفرم‌های مستقل اجازه می‌دهد تا بدون از دست دادن آزادی خود یا قربانی کردن خاصیت انعطاف پذیری این لایه امنیتی را کنار بگذارند.

پالی گان همچنین آن‌قدر انعطاف‌پذیری دارد تا بتواند علاوه بر راه‌حل‌های معمول مانند زنجیره‌های پلاسما با راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری دیگر سازگار شود.

اگرچه پالی گان به‌عنوان یک پلتفرم جداگانه طراحی شده است اما هنوز از همان توکن ابزاری، یعنی توکن ماتیک، استفاده می‌کند. از توکن‌های ماتیک برای اهداف گوناگونی از جمله رأی‌گیری در مورد پیشنهادات مربوط به بهبود پالیگان و مشارکت در حاکمیت شبکه استفاده می‌شود. علاوه بر این، از این توکن‌ها برای پرداخت هزینه گس و تأمین امنیت شبکه از طریق استیکینگ استفاده می‌شود.