کلیه ماشین آلات دیزلی و سایر ماشین آلات سنگین دارای فیلتر هایی از جمله فیلتر هوا ، هستند . هوایی که توسط موتور تنفس می شود حاوی گرد و خاک و ذرات معلق دیگری است که به تدریج با واردشدن به داخل موتور ، موجب آسیب دیدگی جدی آن خواهد شد (گیر کردن سوپاپ ها ، خاک گرفتگی اطراف سوپاپ ها ،خط و خراش دیواره سیلندر و پیستون ها و …) در موتورهای کشاورزی صنعتی و راهسازی که در شرایط گرد و غبار و نامناسبی کار می کنند، که وجود فیلتر هوا از بروز این مشکلات جلوگیری می کند ، در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید.
فیلتر هوای ماشین آلات دیزلی
فیلتر هوا یکی از اجزای درونی ماشین آلات دیزلی و دیگر خودرو ها می باشد. این فیلتر هوای ورودی به موتور را تصفیه کرده و از ورود ذرات خارجی به درون موتور جلوگیری می کند. قطعات مضر خارجی همچون آلاینده های شیمیایی و ذرات ریز مانند گرد و غبار می توانند صدمات زیادی را به اجزای درونی موتور خودرو وارد کنند.
سوپاپ و فنر سوپاپ، یاتاقان ها، پیستون، رینگ پیستون، میل سوپاپ و بسیاری دیگر از اجزای درونی موتور در معرض آسیب دیدن از جانب ذرات ناخالص خارجی هستند. وجود فیلتر هوا از ورود ذرات ناخاص به درون این اجزا جلوگیری می کند.همچنین فیلتر هوای ماشین آلات راه سازی مقدار هوای ورودی در موتور را نیز تنظیم می کند. بدین ترتیب به اندازه ی لازم هوا وارد موتور انوموبیل شده و باعث مصرف بهینه سوخت می شود.
فیلتر هوا و احتراق سوخت ماشین آلات دیزلی
سوختن یک واکنش شیمیایی معروف است که با کمک اکسیژن صورت می گیرد. احتراق سوخت خودرو و ماشین آلات دیزلی نیز به اکسیژن نیاز دارد. هوای ورودی با قبل از مخلوط شدن با سوخت و انجام انفجار که همان واکنش سوحتن است از فیلتر خودرو هوا عبور می کند. فیلترهوا در واقع مانع از ورود ذراتی که برای موتور و دیگر اجزای ماشین مضر هستند می شود. با تصفیه هوای ورودی هوای فیلتر شده و عاری از باکتری، غبار و آلاینده های شیمیایی وارد موتور شده و با سوخت ماشین آلات راه سازی واکنش می دهد.
عملکرد فیلتر هوا در ماشین آلات دیزلی
همان طور که گفته شد فیلتر هوا وظیفه تصفیه هوا را بر عهده دارد. این بدان معناست که هوای ناخالص با عبور از این فیلتر خود را به پیستون می رساند. بعد از آن این هوای خالص با سوخت واکنش می دهد.
هنگامی که هوای ناخالص به درون فیلتر وارد می شود با بر جای گذاشتن ذرات جامد و ناخالص به صورت تصفیه شده در می آید. این هوای بدون غبار و خالص از فیلتر خارج می شود و از طریق پیستون مخصوص خود را به سوخت که در ماشین آلات دیزلی گازوییل است می رساند.