آیا پاکت جاروبرقی می تواند فشار موتور را کاهش دهد؟

همانطور که در مقالات قبلی گفتیم استفاده از پاکت های جاروبرقی باکیفیت و مناسب باعث افزایش عمر دستگاه جاروبرقی می شود . حال می خواهیم بدانیم که آیا پاکت جاروبرقی می تواند فشار موتور را کاهش دهد یا خیر؟ اصلا پاکت جاروبرقی تاثیری روی عملکرد جاروبرقی دارد؟ در خرید پاکت جاروبرقی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

آیا پاکت جاروبرقی می تواند فشار موتور را کاهش دهد؟

یکی از وسایلی که در منزل به اصطلاح عصای دسته خانومها می باشد جاروبرقی است . استفاده از جاروبرقی بستگی به نیاز منزل افراد دارد ولی یک وسیله مهم در هر خانه ای بشمار می رود. امروزه با افزایش قیمت ها باید در حین استفاده از این وسیله تمام نکات را برای افزایش عمر دستگاه جاروبرقی را رعایت کنیم. یکی از راهکارهایی که برای افزایش طول عمر موتور دستگاه جاروبرقی توصیه شده است استفاده از پاکت های دائمی با کیفیت و آنتی باکتریال و یا کیسه های جاروبرقی یکبار مصرف چند لایه و آنتی باکتریال می باشد.

استفاده از پاکت های با کیفیت باعث عدم نفوذ گرد و غبار به داخل محفظه جاروبرقی شده و موتور گرد و غبار نمی گیرد در نتیجه فشار موتور کم می شود. راهکار دیگری که برای افزایش عمر جاروبرقی کارشناسان توصیه کرده اند تخلیه زودهنگام پاکت های دائمی جاروبرقی و تعویض به موقع پاکت های یکبار مصرف جاروبرقی می باشد. اگر از جاروبرقی با پاکت پر استفاده شود مکش جاروبرقی کم می شود و دور موتور برای جذب آلودگی بیشتر می شود در نتیجه مکشی انجام نمی شود و باعث فشار بر روی موتور د ستگاه می شود که باعث داغ شدن موتور دستگاه و منجر به سوختگی آن می شود .

پس برای حفظ دستگاه جاروبرقی خود یک پاکت جاروبرقی متناسب با دستگاه خود انتخاب کنید و زود به زود آن را تعویض کنید که به موتور دستگاه فشار وارد نشود.  با این مباحث به این نتیجه می رسیم که پر بودن پاکت جاروبرقی است که باعث فشار زیادی به موتور می شود.

چرا موتور جاروبرقی داغ می شود؟

جاروبرقی از تجهیزات و وسایل برقی خانه است که به واسطه قطعات مکانیکی و الکترونیکی فعالیت می کند. یکی از اصلی ترین قطعه در جاروبرقی، موتور است که تمامی قدرت و توان جارو ها به این قطعه وابستگی دارد و درست کار کردن موتور به دیگر قطعات وابستگی دارد.

در بسیاری از مواقع داغ شدن موتور جاروبرقی تا حدودی نرمال است و اگر حتی پس از 20 تا 30 دقیقه کار کردن؛ موتور جاروبرقی به میزانی داغ شود سیستم ایمنی جاروبرقی موتور را از کار می اندازد تا آسیبی نبیند( در مدل هایی که دارای ترموستات میباشند). اما اگر این میزان بیش از حد نرمال شد و جاروبرقی خاموش نشد و یا خیلی زود به زود موتور داغ کند و جارو برق خاموش شود حتما باید به دنبال علتی برای داغ شدن جاروبرقی باشیم و این نشان می دهد که قطعه و یا قطعاتی در جاروبرقی از سلامت قبل برخوردار نیستند.

علت داغ شدن موتور جاروبرقی چیست؟

در اکثر مواقع، تشخیص داغ شدن موتور جاروبرقی با تست لمس دست  یا  از روی بوی داغ شدن آن می باشد . اما گاهی سایر عوامل نیز به همراه این بو خودشان را نشان می دهند که این موضوع برای عیب یابی جاروبرقی اهمیت زیادی دارد. مثلا وقتی جاروبرقی داغ کند ممکن است به همراه آن صدای ناهنجاری هم شنیده شود و یا لرزشی در جاروبرقی دیده شود و یا به غیر از بوی داغی بوی سوختگی هم بدهد. با توجه به هر یک از این مشخصه ها می توان دلایل زیر را به عنوان بارز ترین دلایل وجود مشکل در داغ شدن جاروبرقی عنوان کرد:

  • خرابی ترموستات( سنسور خاموش کردن موتور جاروبرقی بعد از 10 دقیقه )
  • خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی
  • نیم سوز شدن موتور
  • زیاد بودن بار موتور
  • عمل نکردن کلید گریز از مرکز
  • پر بودن کیسه زباله، کثیف بودن فیلتر جاروبرقی و مسدود بودن لوله
  • خراب بودن فن موتور

پر بودن کیسه زباله ، کثیفی فیلتر و مسدود شدن راه لوله از علت های داغ شدن و فشار بر روی  موتور جاروبرقی است ، معمولا وقتی فیلتر هوا کثیف باشد و یا تبادل هوا با بیرون برای موتور به خوبی انجام نشود موتور خیلی زود داغ می شود.

موضوع دیگر پر بودنپاکت جاروبرقی است که باعث فشار زیادی به موتور می شود. این قضیه در گیر کردن زباله در دهانه لوله مکش هم می تواند اتفاق بیافتد.

اگر به همراه داغ شدن موتور جاروبرقی میزان مکش جارو هم کم شده باشد یکی از این عوامل عمده ترین دلیل داغ شدن موتور جاروبرقی می تواند باشد.

آیا تمیز کردن جاروبرقی می تواند فشار موتور را کاهش دهد؟

با تعویض پاکت جاروبرقی و یا تمیز کردن و خالی کردن کیسه دائمی جاروبرقی می توان فشار موتور جاروبرقی را کاهش داد. برای کاهش فشار موتور جاروبرقی ای کارها را انجام دهید :

  1. گرد و غبار و کثیفی ها را از داخل جاروبرقی با یک پارچه مرطوب تمیز کنید.

  2. در صورتی که داخل جاروبرقی بوی ناخوشایندی می دهد، چند روز آن را باز بگذارید یا از صابون معطر برای تمیز کردن آن استفاده کنید. همچنین می توانید از مواد معطر خانگی برای از بین بردن بوی ناخوشایند و ایجاد رایحه های خوش استفاده کنید.

  3. بدنه و بیرون جاروبرقی را با دستمال مرطوب خوب تمیز کنید و بگذارید خشک شود.

  4. مطمئن شوید که هیچ مو و پرزی به برس‌های جاروبرقی نچسبیده باشد.

  5. زمانی که احساس کردید مکش جارو کم شده است و از خالی بودن کیسه و تمیز بودن فیلتر مطمئن بودید به سراغ لوله های جارو بروید. ممکن است شیئ بزرگی توسط جاروبرقی به داخل لوله کشیده شده باشد. و یا سفت شدن و تنیده شدن گرد و غبار و موهای موجود در فرش و خانه که با کشیده شدن به داخل لوله جاروبرقی باعث انسداد لوله و بسته شدن مسیر لوله شده باشد که ممکن است ناشی از موی سر افراد خانه یا حیوانات خانگی که در خانه نگهداری می شوند باشد. ممکن است همین امر موجب مکش پایین جارو برقی  و فشار بر روی موتور جاروبرقی شما شده باشد.

  6. تمیز کردن و شستن فیلترهای جاروبرقی

  7. تعویض و یا خالی کردن کیسه جاروبرقی : در صورتیکه جاروبرقی شما دارای کیسه های یکبار مصرف است باید هنگامی که دو سوم آن پرشد کیسه را عوض کنید. چنانچه کیسه جاروبرقی شما دائمی است فقط کافی است هر بار که دو سوم کیسه پر شد زیپ آن را باز و محتویات آن را خالی کنید. سپس زیپ آن را ببندید و در جای خود قرار دهید.

حواستان به پر شدن پاکت جاروبرقی باشد

در صورتی که پاکت جاروبرقی  شما پر شود، قدرت مکش جاروبرقی بسیار کم می شود، و حتی ممکن است جاروبرقی اصلا مکش نداشته باشد و در صورت استفاده در این وضعیت ممکن است به موتور فشار بیاید و باعث شود تا موتور بسوزد. همچنین در جارو های شارژی، که معمولا کیسه ندارند، بلکه یک محفظه ی کوچک برای جمع آوری گرد و خاک دارند، باید این محفظه زود به زود تخلیه شود و فیلتر های موجود نیز، مرتب تمیز شوند. همچنین در صورت پاره شدن پاکت جاروبرقی نیز، ممکن است مکش جاروبرقی کم شود. بنابراین بررسی کیسه ی جاروبرقی، هنگام کم شدن مکش جاروبرقی بسیار لازم و ضروری می باشد.